Hírek
2014. Január 31. 12:00, péntek |
Helyi
Forrás: infonograd
Számvevőszéki ellenőrzés a Mátraverebélyi Roma Nemzetiségi Önkormányzatnál
![Számvevőszéki ellenőrzés a Mátraverebélyi Roma Nemzetiségi Önkormányzatnál](/external/image_cache/9/4/1/9416148bb428d86bcb41d997d070ab03.jpg)
Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) törvényi felhatalmazás alapján ellenőrzést végzett Mátraverebélyben.
Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) törvényi felhatalmazás alapján ellenőrizte a Mátraverebélyi Roma Nemzetiségi Önkormányzatnál (Nemzetiségi Önkormányzat) és Mátraverebély Község Önkormányzatánál (Települési Önkormányzat) az együttműködési keretek kialakítását, a költségvetésre és a zárszámadásra, a gazdálkodási szabályzatok kialakítására, az operatív gazdálkodási jogkörök gyakorlására vonatkozó előírások betartását, a Nemzetiségi Önkormányzat feladatellátását, valamint a gazdálkodással összefüggő végrehajtási feladatok belső ellenőrzését.
Az ÁSZ a helyi nemzetiségi önkormányzatok gazdálkodásának szabályszerűségét önálló témaként, a célszerűségi és költséghatékonysági szempontokat érvényesítve – más ellenőrzési témával összehangoltan – első alkalommal ellenőrizte. Az ellenőrzésnek aktualitást adott a téma társadalmi jelentősége, a nemzetiségi önkormányzatok sokasága, továbbá az, hogy a nemzetiségi önkormányzatok működésére, feladataira, gazdálkodására és támogatási rendszerére vonatkozó jogszabályok az ellenőrzött időszakban jelentősen megváltoztak.
Főbb megállapítások
A Települési Önkormányzat és a Nemzetiségi Önkormányzat közötti együttműködés szabályozása nem felelt meg a törvényi (Áht.2, Nek.,2 tv.) előírásoknak, az ellenőrzött időszakban az önkormányzatok képviselő-testületei által elfogadott megállapodással nem rendelkeztek. A Települési Önkormányzat – az együttműködést szabályozó megállapodás hiánya ellenére – biztosította a Nemzetiségi Önkormányzat működési feltételeit.
A költségvetési és zárszámadási határozatok megalkotása és a kapcsolódó adatszolgáltatás során a jogszabályi (Áht.2, Ámr., Ávr.) előírásokat nem tartották be. A 2012. évi költségvetési határozat tartalma nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak, nem tartalmazta a Nemzetiségi Önkormányzat költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban, a költségvetési egyenleg összegét, valamint a költségvetési mérleget közgazdasági tagolásban és az előirányzat felhasználási tervet. A 2012. évi költségvetés tervezetét a jegyző határidőn túl készítette elő, ezért azt a Nemzetiségi Önkormányzat elnöke határidőn túl nyújtotta be a Képviselő-testületnek. A jegyző a Nemzetiségi Önkormányzat 2011. évi zárszámadási határozat tervezetét nem készítette elő, arról a Nemzetiségi Önkormányzat Képviselő-testülete határozatot nem hozott. A jegyző 2012. I. félévben a Nemzetiségi Önkormányzatra előírt kincstári adatszolgáltatási kötelezettségének határidőn túl tett eleget.
A Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodását az ellenőrzött időszakban nem szabályozták. A jegyző nem készített a törvények (Számv. tv., Áht.2) előírásai ellenére Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodási sajátosságait is tartalmazó belső szabályzatokat. A Polgármesteri Hivatal SZMSZ-e a kormányrendelet (Ávr.) rendelkezése ellenére nem tartalmazta a nevesített munkakörökhöz tartozóan a Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodásával kapcsolatos feladat- és hatáskörökre, a hatáskörök gyakorlásának módjára, a helyettesítés rendjére és a felelősségi szabályokra vonatkozó előírásokat. A Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez kapcsolódó operatív gazdálkodási jogköröket a jogszabályokban (Áht.2, Ámr., Ávr.) foglaltak ellenére nem alakították ki, azok gyakorlóit nem jelölték ki.
A pénzügyi kontrollok működésének megfelelősége a 2011. évben a számviteli nyilvántartások hiánya miatt, 2012. I. félévben utalványozandó kiadás hiányában nem volt értékelhető. A 2011. évi kifizetésekre pénzügyi kontrollok nélkül került sor. A pénzügyi kontrollok működésének hiánya a kifizetések jogszerűségében, a számviteli nyilvántartások vezetésében és a beszámoló készítésében szabálytalanságokat eredményezett. A Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodási tevékenységében feltárt szabálytalanságokért az ellenőrzött időszakban hivatalban lévő jegyzők a felelősek, azonban fegyelmi eljárás a közszolgálati jogviszonyuk megszűnése miatt nem kezdeményezhető.
A Nemzetiségi Önkormányzat feladatellátásának tárgya a törvényi (Nek.1,2 tv.) előírásokkal részben volt összhangban. Az önként ellátott feladatai a törvényi előírásoknak megfeleltek, azonban a nemzetiségi érdekek védelmével és képviseletével kapcsolatos alapvető feladata ellátásához szükséges szervezeti és személyi feltételeket – együttműködési megállapodás és a gazdálkodás szabályozásának hiányában – nem biztosították teljes körűen, továbbá a 2011. évben magánszemély részére történő kifizetés a Nek.1 tv. előírásaival ellentétesen történt.
A Polgármesteri Hivatal 2011. és 2012. évi belső ellenőrzési terveit megalapozó kockázatelemzés a jogszabályi (Ber.) előírás ellenére nem terjedt ki a Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodásával összefüggő végrehajtási feladatok ellátására, ilyen céllal belső ellenőrzést nem terveztek és nem végeztek.
Javaslatok
Az Állami Számvevőszék az ellenőrzés megállapításainak hasznosítására több intézkedést javasolt a Nemzetiségi Önkormányzat szabályszerű gazdálkodásáért felelős jegyzőnek, a polgármesternek, valamint a Nemzetiségi Önkormányzat elnökének.
Az Állami Számvevőszék javasolta a jegyzőnek a törvényi előírásnak megfelelő megállapodás, illetve a Polgármesteri Hivatal SZMSZ-e módosításának előkészítését, a Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodási feladataira a jogszabályokban előírt szabályzatok elkészítését, valamint a Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez kapcsolódó operatív gazdálkodási jogkörök kialakítását, gyakorlóinak kijelölését. Javasolta továbbá, hogy gondoskodjon a jövőben a Nemzetiségi Önkormányzat költségvetési és zárszámadási határozat tervezeteinek a jogszabályokban rögzített tartalommal, határidőben történő előkészítéséről és a kincstári adatszolgáltatási kötelezettségre előírt határidő betartásáról. Javasolta a polgármesternek, hogy a jegyző által előkészített megállapodást, valamint a Polgármesteri Hivatal SZMSZ-ének módosítását jóváhagyásra terjessze a Települési Önkormányzat Képviselő-testülete elé. Javasolta a Nemzetiségi Önkormányzat elnökének, hogy a törvényi előírások betartásával előkészített megállapodást jóváhagyásra terjessze a Képviselő-testület elé, a jövőben a költségvetési és zárszámadási határozat-tervezeteket határidőben nyújtsa be elfogadásra, valamint írásban jelölje ki a teljesítés igazolására jogosult személyeket.
Ezek érdekelhetnek még
2024. Július 16. 14:21, kedd | Helyi
Tombolt, lopott, bálba mégsem jutott!
Jármű önkényes elvétele, garázdaság, rongálás és lopás miatt is felelnie kell annak a rimóci lakosnak, akit a napokban fogtak el és vettek őrizetbe a szécsényi rendőrök.
2024. Július 16. 11:00, kedd | Helyi
Legyél te is iskolaőr!
Várjuk a jelentkezőket Nógrád vármegyében.
2024. Július 16. 10:58, kedd | Helyi
A LEGJOBB ÖT TV bemondó - Ön melyiküket kedvelte a legjobban?
5 magyar TV bemondó, akiket szívesen látnánk ma is a képernyőn. Ma már nincsenek tv bemondók, legalábbis a szó klasszikus értelmében. A televíziózás hőskorából hoztunk 5 legendát,
2024. Július 16. 09:19, kedd | Helyi
Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását.
Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg - közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft.