Hírek
2024. Február 03. 08:05, szombat |
Helyi
Forrás: origo/divany/web/zsuffa csaba
Playboy magazin igaz története - éppen 5 dolláron múlt...
A Playboy magazin története az 1950-es évek elejére nyúlik vissza, amikor az Esquire magazin szövegírójaként dolgozó Hugh Hefner felmondott munkahelyén,
ugyanis főnökei megtagadták ötdolláros fizetésemelési igényét, és inkább úgy döntött, saját lapot indít.
A nyuszis újság is hozzájárult az 1960-as és 1970-es évek szexuális forradalmához, és úttörőként megnyitotta az utat a többi, hasonló tematikájú magazin számára is. A minőségi havilap négy évtizeden keresztül uralta a piacot, azonban egy másik forradalom után nehéz helyzetbe került. Az internet megjelenése óta ugyan a lap eladásai csökkennek, de a Playboy márkanév töretlen sikernek örvend.
Így kezdődőtt - még csak egy huszonéves, pénztelen újságíró volt, aki édesanyjától kért kölcsön 1000 dollárt, hogy beindíthassa vállalkozását és kiadhassa magazinját, melynek szellemisége szöges ellentétben állt a korszak Amerikájának prűd, konzervatív attitűdjével.
Mindössze 600 dollár volt a zsebében, ami nem volt elég a vállalkozáshoz, de anyja ezer dolláros kölcsönével és 8000 dollárnyi hitellel már el tudta indítani a legendás magazint.
Art Paul grafikusművész, a Playboy-nyuszi atyja alkotásával - nytimes.com
A Playboy első száma 1953 decemberében jelent meg Marilyn Monroe-val a címlapján, a lap nyíltan felvállalt erotikussága, örömközpontú és hedonista filozófiája pedig szinte azonnal óriási érdeklődést keltett, míg az erénycsőszök természetesen kárhoztatták az „elfajzott” Hefnert és „bűnös” újságját.
Hamarosan a Playboy hasábjain már jelentős szerzők (például Ray Bradbury, Kurt Vonnegut, Roald Dahl) novellái, regényei jelentek meg, emellett a közönség szórakoztató mélyinterjúkat is olvashatott közismert hírességekkel.
Míg az első szám mindössze 54 ezer példányban jelent meg, napjainkban az amerikai Playboy 3 millió, a nemzetközi változatok összesen 4,5 millió példányszámban kelnek el minden hónapban.
A magazint bárki számára egyetlen pillantás alatt beazonosíthatóvá tevő nyuszis logó ma ismert formájában a harmadik szám címlapján bukkant fel először; a közkeletű tévedéssel szemben az embléma ötlete nem Hefnertől, hanem az általa felbérelt Art Paul grafikusművésztől származik.
Hugh Hefner és „lányai” a londoni Heathrow repülőtéren 1970-ben
A 28 éves chicagói fiatalember feladata volt a címlapok, illetve az újság logójának megtervezése, utóbbi saját bevallása szerint alig 10 percet vett igénybe. (Talán ha tudta volna, mennyire híressé és jelentőssé válik, több időt szánt volna rá.)
A logó olyannyira elnyerte a laptulajdonos tetszését, hogy állandó munkát ajánlott a tervezőnek, aki a következő 29 évben a magazin vezető grafikai tervezőjeként működött.
Paul szándéka szerint a csokornyakkendőt viselő nyuszi képe „humoros szexuális konnotációkat” hordoz, hiszen a nyúl a köztudatban „szapora, játékos állatként” van jelen, amely „először megszaglássza az embert, aztán gyorsan eliszkol, majd visszajön és hagyja, hogy simogassák”.
Ezt a szimbolikus jelentést Hefner is megerősítette, aki szerint a lapszámok „ékeként” megjelenő lenge öltözetű, csábító tekintetű modell-lányok, azaz playmate-ek hasonló tulajdonságokkal bírnak, és szívesen játszanak a férfi olvasó fantáziájával. A logó fontos eleme még a színválasztás és a tipográfia: az egyszerű, letisztult fekete-fehér vonalak eleganciát és könnyedséget sugároznak, illetve nagyon könnyen magukra irányítják a figyelmet.
Nem véletlen, hogy 1954 óta a Playboy-nyuszi önálló jelképpé vált, az emblémával pedig rengeteg terméken, például ruhadarabokon, parfümökön és óvszeren is találkozhatunk, a Playboy anyavállalat pedig bevételének igen jelentős részét a logó licenceléséből szerzi.
Idehaza a Playboy magazin a rendszerváltás környékén szinte azonnal, meghonosodott és 1989-től több mint 30 évig volt jelen a piacon; az utolsó magyar kiadású lapszám 2020 januárjában jelent meg. A Playboy brand egyéb termékeivel, többek között a fentebb felsoroltakkal ugyanakkor továbbra is találkozhatunk a magyar üzletek polcain, ahol a nyuszis logóról azonnal mindenkinek beugranak ugyanazok a tulajdonságok és képzetek.
A Playboy első magyar nyelvű számának címlapja 1989 decemberéből.
GARTH JOWETT EGY 2003-AS INTERJÚBAN A PLAYBOYT EGYENESEN A XX. SZÁZAD LEGJELENTŐSEBB AMERIKAI TÁRSADALOMFORMÁLÓ EREJÉNEK NEVEZTE.
Pamela Anderson első és legutóbbi Playboy-címlapja FORRÁS: PLAYBOY
Természetesen vannak, akik sokkal negatívabb jelentéseket tulajdonítanak a Playboy-logónak, a férfiközpontú társadalom jelképének tartják, ahol a nőknek kizárólag alárendelt, tárgyiasított szerep jut mint a férfitekintetek és vágyak kielégítői.
Akkor sem esett pánikba, amikor az internet megjelent, és gyakorlatilag ingyen hozzáférhetővé vált az, amiért az emberek korábban előfizettek a magazinra. A Playboy Enterprises természetesen nem hanyagolta el a lapot sem,
DE MÁR INKÁBB LICENCEK ÉRTÉKESÍTÉSÉRE ÉS A SZÓRAKOZTATÓIPARRA KONCENTRÁLT AZ ÚJ ÉVEZREDBEN.
Rengeteg bevétel származik a Playboy parfümökből és ruhákból - FORRÁS: GETTY IMAGES/WIREIMAGE/JOE KOHEN
Az elegáns nyuszi, a Playboy logója a világ egyik legismertebb figurája, mindenhol felismerik. Az újság mellett – nem meglepő módon – szépségápolási és ruházati termékeken látható az embléma.
Emellett Hefner a márka által sugallt életérzést is közvetíteni kívánta, méghozzá a szó legszorosabb értelmében.
A feminista kritikát a magazin tartalma mellett Hefner hedonista magánélete is tüzelte, hiszen a 2017-ben elhunyt lapkiadó saját Playboy-villájában igazi háremet tartott fenn korábbi playmate lányokból, akiknek kötelező volt lefeküdniük a „kastély urával”, orgiákon és szexpartikon kellett részt venniük, gyakran pedig drogokkal éltek, hogy készségesebbek legyenek, és könnyebben túléljék a folyamatos megaláztatást, bántalmazást.
SALGÓTARJÁNIAK ÉS NÓGRÁD VÁRMEGYEIEK KÖZÖSSÉGE 😃
ADJUNK minél többet, minél TÖBBEKNEK!
Csatlakozzon olvasóinkhoz! Reklám és politikamentesen adjuk a híreket - InfoNógrád híroldal csoport
CSOPORT:
https://www.facebook.com/groups/infonograd
HÍROLDAL:
https://www.infonograd.hu
TikTok:
https://www.tiktok.com/@infonograd
Threads:
https://www.threads.net/@infonograd_hiroldal
Insta:
https://www.instagram.com/infonograd_hiroldal
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
#InfoNógrád #hírek #hírcsatorna #érdekességek #események #videók #programok #online #Salgótarján #Nógrádvármegye
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 13. 10:06, szerda | Helyi
Értesítjük a civil szervezeteket - új felhívások a Nemzeti Együttműködési Alap keretében
Értesítjük a civil szervezeteket, hogy 2024. november 12-én megjelentek a Miniszterelnökség által biztosított forrásból a Nemzeti Együttműködési Alap 2025. évi pályázati kiírásai.
2024. November 13. 08:55, szerda | Helyi
Januártól jön a Temu-adó, drágább lehet az online vásárlás
A 2025-ös adóévtől kezdődően az online piactér üzemeltetői is kiskereskedelmi adó fizetésére lesznek kötelezettek, ha kiskereskedelmi tevékenységet végző értékesítőknek biztosítanak piacteret.
2024. November 13. 08:46, szerda | Helyi
Változások jönnek januártól a nyugdíjtörvényben – a 13. havi nyugdíjat is érinti
Változnak a nyugdíjtörvény egyes rendelkezései jövőre. A jövő évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló salátatörvényben a nyugdíjtörvényt módosító rendelkezések is szerepelnek
2024. November 12. 17:32, kedd | Helyi
HÁBORÚ - Mekkora környezetszennyezést is kell elviselnünk? Milyen hatással van környezetünkre a háború?
Miközben MI SZELEKTÍVEN GYŰJTÜNK ÉS PALACKOKAT VÁLTUNK VISSZA és az Európai Unió környezetpolitikája is azon dolgozik, hogyan válhat Európa zöldebbé és fenntarthatóbbá,