Városlista
2024. november 22, péntek - Cecília

Hírek

2024. Február 03. 08:05, szombat | Helyi
Forrás: origo/divany/web/zsuffa csaba

Playboy magazin igaz története - éppen 5 dolláron múlt...

Playboy magazin igaz története - éppen 5 dolláron múlt...

A Playboy magazin története az 1950-es évek elejére nyúlik vissza, amikor az Esquire magazin szövegírójaként dolgozó Hugh Hefner felmondott munkahelyén,

ugyanis főnökei megtagadták ötdolláros fizetésemelési igényét, és inkább úgy döntött, saját lapot indít.

A nyuszis újság is hozzájárult az 1960-as és 1970-es évek szexuális forradalmához, és úttörőként megnyitotta az utat a többi, hasonló tematikájú magazin számára is. A minőségi havilap négy évtizeden keresztül uralta a piacot, azonban egy másik forradalom után nehéz helyzetbe került. Az internet megjelenése óta ugyan a lap eladásai csökkennek, de a Playboy márkanév töretlen sikernek örvend.

Így kezdődőtt - még csak egy huszonéves, pénztelen újságíró volt, aki édesanyjától kért kölcsön 1000 dollárt, hogy beindíthassa vállalkozását és kiadhassa magazinját, melynek szellemisége szöges ellentétben állt a korszak Amerikájának prűd, konzervatív attitűdjével.

Mindössze 600 dollár volt a zsebében, ami nem volt elég a vállalkozáshoz, de anyja ezer dolláros kölcsönével és 8000 dollárnyi hitellel már el tudta indítani a legendás magazint.


Art Paul grafikusművész, a Playboy-nyuszi atyja alkotásával - nytimes.com

A Playboy első száma 1953 decemberében jelent meg Marilyn Monroe-val a címlapján, a lap nyíltan felvállalt erotikussága, örömközpontú és hedonista filozófiája pedig szinte azonnal óriási érdeklődést keltett, míg az erénycsőszök természetesen kárhoztatták az „elfajzott” Hefnert és „bűnös” újságját.

Hamarosan a Playboy hasábjain már jelentős szerzők (például Ray Bradbury, Kurt Vonnegut, Roald Dahl) novellái, regényei jelentek meg, emellett a közönség szórakoztató mélyinterjúkat is olvashatott közismert hírességekkel.

Míg az első szám mindössze 54 ezer példányban jelent meg, napjainkban az amerikai Playboy 3 millió, a nemzetközi változatok összesen 4,5 millió példányszámban kelnek el minden hónapban.

A magazint bárki számára egyetlen pillantás alatt beazonosíthatóvá tevő nyuszis logó ma ismert formájában a harmadik szám címlapján bukkant fel először; a közkeletű tévedéssel szemben az embléma ötlete nem Hefnertől, hanem az általa felbérelt Art Paul grafikusművésztől származik.

Hugh Hefner és „lányai” a londoni Heathrow repülőtéren 1970-ben

A 28 éves chicagói fiatalember feladata volt a címlapok, illetve az újság logójának megtervezése, utóbbi saját bevallása szerint alig 10 percet vett igénybe. (Talán ha tudta volna, mennyire híressé és jelentőssé válik, több időt szánt volna rá.)

A logó olyannyira elnyerte a laptulajdonos tetszését, hogy állandó munkát ajánlott a tervezőnek, aki a következő 29 évben a magazin vezető grafikai tervezőjeként működött.

Paul szándéka szerint a csokornyakkendőt viselő nyuszi képe „humoros szexuális konnotációkat” hordoz, hiszen a nyúl a köztudatban „szapora, játékos állatként” van jelen, amely „először megszaglássza az embert, aztán gyorsan eliszkol, majd visszajön és hagyja, hogy simogassák”.

Ezt a szimbolikus jelentést Hefner is megerősítette, aki szerint a lapszámok „ékeként” megjelenő lenge öltözetű, csábító tekintetű modell-lányok, azaz playmate-ek hasonló tulajdonságokkal bírnak, és szívesen játszanak a férfi olvasó fantáziájával. A logó fontos eleme még a színválasztás és a tipográfia: az egyszerű, letisztult fekete-fehér vonalak eleganciát és könnyedséget sugároznak, illetve nagyon könnyen magukra irányítják a figyelmet.

Nem véletlen, hogy 1954 óta a Playboy-nyuszi önálló jelképpé vált, az emblémával pedig rengeteg terméken, például ruhadarabokon, parfümökön és óvszeren is találkozhatunk, a Playboy anyavállalat pedig bevételének igen jelentős részét a logó licenceléséből szerzi.

Idehaza a Playboy magazin a rendszerváltás környékén szinte azonnal, meghonosodott és 1989-től több mint 30 évig volt jelen a piacon; az utolsó magyar kiadású lapszám 2020 januárjában jelent meg. A Playboy brand egyéb termékeivel, többek között a fentebb felsoroltakkal ugyanakkor továbbra is találkozhatunk a magyar üzletek polcain, ahol a nyuszis logóról azonnal mindenkinek beugranak ugyanazok a tulajdonságok és képzetek.

A Playboy első magyar nyelvű számának címlapja 1989 decemberéből.

GARTH JOWETT EGY 2003-AS INTERJÚBAN A PLAYBOYT EGYENESEN A XX. SZÁZAD LEGJELENTŐSEBB AMERIKAI TÁRSADALOMFORMÁLÓ EREJÉNEK NEVEZTE.

Pamela Anderson első és legutóbbi Playboy-címlapja FORRÁS: PLAYBOY

Természetesen vannak, akik sokkal negatívabb jelentéseket tulajdonítanak a Playboy-logónak, a férfiközpontú társadalom jelképének tartják, ahol a nőknek kizárólag alárendelt, tárgyiasított szerep jut mint a férfitekintetek és vágyak kielégítői.

Akkor sem esett pánikba, amikor az internet megjelent, és gyakorlatilag ingyen hozzáférhetővé vált az, amiért az emberek korábban előfizettek a magazinra. A Playboy Enterprises természetesen nem hanyagolta el a lapot sem,

DE MÁR INKÁBB LICENCEK ÉRTÉKESÍTÉSÉRE ÉS A SZÓRAKOZTATÓIPARRA KONCENTRÁLT AZ ÚJ ÉVEZREDBEN.

Rengeteg bevétel származik a Playboy parfümökből és ruhákból - FORRÁS: GETTY IMAGES/WIREIMAGE/JOE KOHEN

Az elegáns nyuszi, a Playboy logója a világ egyik legismertebb figurája, mindenhol felismerik. Az újság mellett – nem meglepő módon – szépségápolási és ruházati termékeken látható az embléma.

Emellett Hefner a márka által sugallt életérzést is közvetíteni kívánta, méghozzá a szó legszorosabb értelmében.

A feminista kritikát a magazin tartalma mellett Hefner hedonista magánélete is tüzelte, hiszen a 2017-ben elhunyt lapkiadó saját Playboy-villájában igazi háremet tartott fenn korábbi playmate lányokból, akiknek kötelező volt lefeküdniük a „kastély urával”, orgiákon és szexpartikon kellett részt venniük, gyakran pedig drogokkal éltek, hogy készségesebbek legyenek, és könnyebben túléljék a folyamatos megaláztatást, bántalmazást.

SALGÓTARJÁNIAK ÉS NÓGRÁD VÁRMEGYEIEK KÖZÖSSÉGE 😃
ADJUNK minél többet, minél TÖBBEKNEK!
Csatlakozzon olvasóinkhoz! Reklám és politikamentesen adjuk a híreket - InfoNógrád híroldal csoport
CSOPORT:
https://www.facebook.com/groups/infonograd
HÍROLDAL:
https://www.infonograd.hu
TikTok:
https://www.tiktok.com/@infonograd
Threads:
https://www.threads.net/@infonograd_hiroldal
Insta:
https://www.instagram.com/infonograd_hiroldal
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
#InfoNógrád #hírek #hírcsatorna #érdekességek #események #videók #programok #online #Salgótarján #Nógrádvármegye

Ezek érdekelhetnek még

2024. November 22. 21:29, péntek | Helyi

Új lehetőségek a civil szervezetek számára Nógrád vármegyében

Videónkon teljes körű információkat adunk a mai Nógrád Vármegyei Civil Központban tartott 2024. év ötödik sajtóreggelijéről.

2024. November 18. 09:03, hétfő | Helyi

Az atombomba egyik atyja - Wigner Jenő története

Az egyetem után apja bőrgyárában kezdett dolgozni Wigner Jenő, az atombomba egyik atyja. 122 éve, 1902. november 17-én született Wigner Jenő Pál (Eugene Paul Wigner) Nobel-díjas magyar származású fizikus,

2024. November 16. 20:33, szombat | Helyi

Csernobil Magyarországon

Csernobil Magyarországon: titkolózás, hazudozás...

2024. November 16. 19:46, szombat | Helyi

Miért a Temu a világ leggonoszabb cége

Mielőtt kommentelsz olvasd el! Ez a videó nem bújtatott reklám a hazai kereskedők irányába, hanem a Temu problémáiról szól.