Városlista
2024. július 31, szerda - Oszkár

Hírek

2024. Július 31. 05:59, szerda | Helyi
Forrás: femina/Tamás Katalin/web/zsuffa csaba

4 európai város, ahol bevezették a 30-as sebességhatárt: itt nincs agyatlan száguldozás

4 európai város, ahol bevezették a 30-as sebességhatárt: itt nincs agyatlan száguldozás

Maximum 30 kilométer/órával lehet menni ezekben a városokban, mégsem bánják a lakosok. A nagyvárosi élethez ma még szinte hozzátartozik a tömeg, a zsúfoltság, az állandó hangzavar

és a közlekedési dugók, amin gyökeres szemléletváltással lehetne igazán sokat javítani.

Szerencsére egyre több város tűzi ki maga elé a lakosság életminőségének javítását a légszennyezés és a zajterhelés csökkentésével, a zöldfelületek növelésével és a közlekedés megreformálásával, melybe nemcsak a kerékpáros-infrastruktúra javítása, a P+R parkolók kialakítása, az autómegosztó szolgáltatások térnyerése és autómentes övezetek kijelölése, de bizony az átfogó sebességkorlátozás is beletartozik.

Az elmúlt évtizedekben számos európai városban bevezették a 30 kilométer/órás sebességkorlátozást, nem csupán egyes lakóövezetekre, de akár az egész városra vonatkozóan is, és az unió komoly célkitűzésének számít, hogy 2050-re gyakorlatilag megszűnhessenek a halálos közúti balesetek, amelynek egyik első lépése lehetne a 30-as sebességkorlátozás.

Sebességkorlátozás az európai városokban

Van, ahol a kezdeti kételkedés ellenére már harminc éve működik a jól bevált rendszer, melynek mintájából és tapasztalataiból sokat tanulhatnak a biztonságosabb utakra vágyó városok döntéshozói is.

Graz, a mintaváros

A szomszédos Graz városában már több mint harminc évvel ezelőtt, 1992-ben indult el a kétéves próbaidőszak, melyet követően döntöttek a 30 kilométer/órás sebességkorlát bevezetéséről a másodlagosként besorolt utakon, tehát gyakorlatilag a település 80 százalékán.

GettyImages-149614287 - Fotó: Starcevic / Getty Images Hungary

A vegyes fogadtatásból néhány év alatt szinte egyöntetű támogatás lett még az autóval közlekedők körében is. A korlátozás legnagyobb hozadékának az tekinthető, hogy a közlekedési balesetek száma az érintett utakon jelentősen mérséklődött, de mérhetően csökkent a zajszint és a nitrogén-oxid-kibocsátás is.

Az egész várost érintő szabályozás közérthető volt, és a közlekedési dugók sem váltak gyakoribbá. Korábbi cikkünkből megismerheted a grazi döntés részleteit és a helyiek tapasztalatait.

Helsinki

A finn fővárosban 2004-ben kezdődött meg a 30-as sebességkorlátozás fokozatos bevezetése, majd 2019-ben egyre jobban kiterjesztették az érintett területeket: eleinte csak a belvárosban és néhány lakóövezetben, majd idővel gyakorlatilag az összes utcában érvényben volt.

GettyImages-959459332 - Fotó: Andrew Merry / Getty Images Hungary

Az adatok azt támasztották alá, hogy már 2004-től jelentősen csökkent a személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek száma az érintett városrészekben mind a gyalogosokat, mind a járműkárokat illetően.

A legnagyobb sikert a belvárosban tapasztalták, ahol a közlekedéssel összefüggő balesetek száma mintegy 42 százalékkal csökkent.

A szabály betartását a hatóság kamerarendszeren keresztül is ellenőrzi, a közvélemény-kutatások szerint a lakosság túlnyomó része elégedett a nagyobb fokú biztonsággal.BrüsszelBrüsszelben nem követték a fokozatosság elvét, a belga fővárosban a friss, mindössze kétéves sebességkorlátozást egy lépésben vezették be a város teljes területén, néhány kivételtől eltekintve, még a városba vezető utak 70 kilométer/órás megengedett sebességét is elterelték.

A drasztikus megoldás célja ugyancsak a közlekedésbiztonság javítása volt, a városvezetés kiemelte a félelmetes adatot, mely szerint 50 kilométer/órás sebesség esetén a balesetben egy gyalogos ötször nagyobb eséllyel hal meg, mint 30 kilométer/óránál.De a döntés mellett szóló érvnek számítanak a tisztább utcák, a nagyobb csend, az egészségesebb lakókörnyezet és a gördülékenyebb forgalom is, hozzátéve: bár a megengedett sebesség csökkent, az utazási idő nem nőtt meg számottevően. A biztonság növekedésével egyre többen teszik le a voksukat a gyalogos- és kerékpáros-közlekedés mellett is.

A városi tanács szerint a bevezetés során különösen fontos szerepet kapott a megfelelő kommunikáció, a betartatáshoz pedig elengedhetetlen a folyamatos ellenőrzés is.

Zürich

Svájcban központilag 50 kilométer/órás sebesség van meghatározva a lakott területeken, de a jogszabály megengedi, hogy a közúti biztonság növelése, a forgalom elősegítése vaagy a környezetszennyezés csökkentése érdekében helyenként 30-as korlátozást alkalmazzanak.

Ennek jegyében Zürich is lépésről lépésre bevezette az említett sebességkorlátot: 1991-től kezdődött el a fokozatos szabályozás, melyet az elmúlt években már a város egészében kiterjesztettek azon utakra, amelyeken nincs tömegközlekedés.

GettyImages-918358550 - Fotó: Andrew Merry / Getty Images Hungary

A közeljövőben néhány kivételtől, összekötő úttól eltekintve az összes útra szeretnék érvénybe helyezni a szabályozást. A lakosság 2021-ben népszavazással fogadta el a város infrastrukturális tervét, mely többek között ezt a sebességkorlátozást is magában foglalta.

A felmérések szerint a fogadtatás pozitív, a biztonság mellett az alacsonyabb zajkitettség is észrevehető. A fennakadások elkerülése végett a városvezetés úgy döntött, még több forrást fordítanak a tömegközlekedés kapacitásának javítására és a járatok sűrűbbé tételére is.

Adjuk a híreket - SALGÓTARJÁNIAK ÉS NÓGRÁD VÁRMEGYEIEK KÖZÖSSÉGE.

hírek és események / kikapcsolódás és szórakozás / érdekességek és közélet / ismeretterjesztés és kultúra / sport és autós magazin mellékletek

InfoNógrád híroldal csoport
https://www.facebook.com/groups/infonograd
HÍROLDAL:
https://www.infonograd.hu
SPORTHÍREK:
https://www.facebook.com/groups/infongrad.sporthirek
AUTÓSOK SALGÓTARJÁNBAN:
https://www.facebook.com/groups/autosok.salgotarjanban
TikTok:
https://www.tiktok.com/@infonograd
Threads:
https://www.threads.net/@infonograd_hiroldal
Insta:
https://www.instagram.com/infonograd_hiroldal

Ezek érdekelhetnek még

2024. Július 31. 08:15, szerda | Helyi

Sok-sok napsütés.

Szinte mindenhol zavartalan napsütésben lesz részünk, csapadék sehol sem várható.

2024. Július 31. 08:00, szerda | Helyi

Tűzgyújtási tilalom!!!

A tűzgyújtási tilalommal kapcsolatos legfontosabb tudnivalók, továbbá az erdőterületen és a szabadban történő tűzgyújtás szabályai az alábbiakban olvashatóak.

2024. Július 30. 16:30, kedd | Helyi

Szabad szemmel is látható lesz öt égitest együttállása a nyári égbolton.

Július 30-án hajnali fél négykor szabad szemmel is látható csillagászati jelenséget lehet majd megfigyelni a keleti égbolton, ahol öt égitest.

2024. Július 30. 13:00, kedd | Helyi

Játék pisztollyal akart pénzt és cigarettát szerezni!

A Nógrád Vármegyei Rendőr-főkapitányság Bűnügyi Osztálya befejezte a nyomozást azzal a férfival szemben, aki a gyanú szerint februárban Mátraverebélyben egy fegyverutánzattal próbált kirabolni ismerősét.