Városlista
2025. december 5, péntek - Vilma

Hírek

2024. Augusztus 26. 08:49, hétfő | Helyi
Forrás: Men,s Health/Fehér Patrik/vezess/web/zsuffa csaba

Itt a bizonyíték, a sakk igenis kemény sport

Itt a bizonyíték, a sakk igenis kemény sport

Habár a játékosok csak egy helyben ülnek és gondolkodnak, így is kimerítő és fárasztó tud lenni a sakkozás. A legprofibbak több kilótól is megszabadulhatnak.

Az emberek többsége megmosolyogja, ha a sakkról mint profi sportról van szó. Mégis mi abban a sportérték, hogy egy helyben ülnek órákig – hangzanak el ehhez hasonló vélemények. Nos, a test valóban nem végez sok munkát, azonban az agy annál többet.

Ennek járt utána a Stanfordi Egyetem egyik kutatója is, és megdöbbentő eredményeket kaptak. Robert Sapolsky szerint egyes játékosok egy-egy torna alatt úgy reagálnak a játékra, mint például más sportág legjobbjai. Napi szinten akár 6000 kilokalóriát is elégethetnek, ami háromszorosa az átlagnak. A légzésük is hasonló arányban gyorsul fel, de a vérnyomásuk is megnő. Mindez azt jelenti, hogy ilyenkor akár közel egy kilótól is megszabadulhatnak minden egyes aktív játéknapon.

Erről a világ legnagyobb sakkjátékosai közé tartozó Garri Kaszparov is beszámolhatna. A férfi az öt hónapig tartó 1984-es moszkvai sakkvilágbajnokság ideje alatt összesen 10 kilót fogyott. 2018-ban Mikhail Antipovnál lemérték, hogy egy két órás játék alatt 560 kilokalóriát égetett el. Ez nagyjából egy 80 kilós ember félórányi futásának energiaszükséglete.

Mindehhez hozzátartozik az, hogy a szervezet számára ez igen megterhelő, és nem éppen pozitív hatású. A test eme reakcióját a stressz váltja ki, ez szaporítja meg a légzésszámot, de étvágytalanságot és álmatlan éjszakákat is okozhat.

Emiatt a sakkozók manapság már nemcsak mentálisan, de fizikailag is felkészülnek egy-egy nagyobb tornára. A világranglista élén álló Magnus Carlsen például rendszeresen eljár futni és edzeni is, de az étkezéséért is egy külön szakács felel.

Ezek érdekelhetnek még

2025. November 02. 12:55, vasárnap | Helyi

Bejrút 50: aki utoljára szállt le a katasztrófát szenvedett Malév Tu-154-essel (Ep. 349)

Mazalin Tibor, a Malév vezető fedélzeti mérnöke teljesítette az utolsó, Rómából érkező járatot azzal a Tu-154-essel, amely 1975. szeptember 29-én este Libanonba indult tovább, de a bejrúti repülőteret már nem érte el.

2025. November 02. 12:30, vasárnap | Helyi

NEM TUDTA, HOGY ILYEN ERŐS AZ AUTÓ... A LEGDRÁGÁBB AUTÓS BAKIK, AMIK TÉNYLEG SOKBA KERÜLTEK!

Összegyűjtöttem nektek, miért fontos, hogy a vezetéshez ész is társuljon, vagyis hoztam nektek néhány elrettentő példát arról,

2025. November 02. 12:20, vasárnap | Helyi

Miért Gyártják A Chipek 90%-Át Tajvanon

A könyvekben a második világháborút gyakran „a motorok háborújaként” emlegetik.

2025. November 02. 09:50, vasárnap | Helyi

VOLT EGYSZER EGY ÖBLÖSÜVEGGYÁR

Salgótarján nem csak a bányászatról, az Acélgyárról volt híres egykor, hanem az üvegiparáról is. Képek egy „elfeledett” szakmáról, melyről híres volt Salgótarján.