Hírek
2024. Szeptember 20. 11:20, péntek |
Helyi
Forrás: mnaszorb/race1/web/zsuffa csaba
Az autósport legendája, Ferjáncz Attila
A magyar autósport legnagyobb legendájára, Örökös Magyar Bajnokára emlékezünk.
Sztárok voltak mindenhol. Ferjáncz Attila és Dr. Tandari János
Ferjáncz Attila pályafutása során két Európa-bajnoki bronzérmet, 23 Eb-futamgyőzelmet, 29 rali országos bajnoki címet szerzett és 3 alkalommal nyert hegyi országos bajnoki címet.
1972-ben, 1974–1982 között, 1986-ban és 1987-ben az év magyar autóversenyzőjének választották, 1981-ben pedig a Sportérdemérem arany fokozatának kitüntetettje lett.
2000-ben kimagasló pályafutása elismeréseként a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztje kitüntetésben részesült.
Ferjáncz Attilának már az első versenye emlékezetesre sikerült, ugyanis 1964-ben a Műegyetem Rakparton a családi Wartburggal tolatva teljesítette a pályát, mert a rajt pillanatában megszorult a váltó.
Két Wartburggal teljesített szezon után már magyar bajnoknak mondhatta magát, Bodnár György navigátorral 1966-ban az 1000 köbcentis géposztályban győzedelmeskedtek. Ezt követően már Zsembery Jenő navigátorral indultak első nemzetközi versenyükre egy Opel Kadett Coupéval az NDK-beli Pneumant Rally-ra.
Zsembery Jenő és Ferjáncz Attila
A legnagyobb sikerek a Renault-kal érkeztek. 1967-ben a Magyar Autóklub sportosztályának három Renault 8 Gordinijéből az egyiket Ferjáncz kapta, majd Zsemberyvel együtt a nemzetközi Castrol Rallyn abszolút 20. helyen értek célba, kategóriájukban pedig nyolcadikak lettek.
A München-Bécs-Budapest ralit már az abszolút 12. helyen fejezték be és megnyerték a magyar bajnokságot.
A Gr.2-es Renault R8 Gordini
Később Ferjáncz megvásárolta az R8-as Gordinit és ez volt az első raliautó rendszám, amit a szurkolók is megjegyeztek: CZ 00-17. Nem a csíkos autó és nem is a bajnoki cím miatt volt emlékezetes az 1969-es év, hanem a titkos Zsembery-féle itiner miatt.
A magyar páros franciáktól átvett pályafelírási módot svéd vb-menőktől ellesett praktikákkal finomította, hozzátették az ötleteiket, és így alakult ki a nálunk addig ismeretlen itinerírási gyakorlat.
Balra a Renault 12 Gordini ami már 160 lóerős volt
1972-től már új autóval, az R 12 Gordinivel versenyeztek, amellyel nemzetközi szinten is komoly tényező volt a Ferjáncz-Zsembery páros. A München-Bécs-Budapest Eb-futamon abszolút másodikak, a Rajd Polskin pedig negyedikek lettek.
A 73-as Jugoszláv Rallyn ismét második helyen futottak be, 11 gumidefekt után úgy érkeztek a célba, hogy minden keréken más gumi volt, sőt a győztes párosnak a verseny vége előtt 50 kilométerrel ők adtak üzemanyagot.
A világbajnoki autó Ferjáncz kezében Renault Alpine A110
A következő szezonban Magyarországra érkezett az akkori csúcstechnika, az Alpine A110, azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
Ugyanezzel a csalódást keltő Elba ralin…
Egy baleset után a bolgár versenyre visszaültek a régi R12-esbe, és a jól bevált technika kibírta a helyi utakat, így Ferjáncz Attiláék megszerezték a magyar ralisport első Európa-bajnoki futamgyőzelmét.
YU rali, öt kanyar után…
Zsembery Jenő visszavonulása után 1975-től Iricfalvy Ferencz, majd két évvel később Tandari János lett Attila navigátora. Tandarival ismét a nemzetközi élmezőnybe kerültek. 1981-ben a legendás Renault 5 Turbóval, majd ’86-ban az Audi Quattroval lett Európa-bajnoki 3. helyezett a páros.
A dobogón azért oldottabb a hangulat, középen baloldalt Zsembery Jenő, mellette tapsol Ferjáncz Attila
Itt ismét ketten, csak kicsit már később…
Ferjáncz Attila 1997-ben fejezte be az aktív versenyzői pályafutását.
Több mint 30 év alatt angyalföldi vagányból a magyar autósport örökös bajnoka lett, olyan példakép, aki a mai napig a hazai autóversenyzés meghatározó személyisége.
Serlegekben mérhető eredményein túl Ferjáncz Attila autóversenyzés népszerűsítéséért végzett munkája is kiemelkedő volt. A pályafutása kezdetén még úri huncutságnak számító rali átalakult tömegeket megmozgató sporteseménnyé. Csapatával a szocialista világban addig ismeretlen profizmussal, szervezettséggel és elszántsággal viszonyult a versenyzéshez.
A Zsembery Jenővel megalkotott itiner pedig a mai napig a rali itinerek alapját képezi.
A világ akkori egyik legjobb autójával, a “B” csoportos Audi Quattroval
Ugyanolyan brutális volt a teljesítménye, mint a kinézete…
Ferjáncz Attila arcán az öröm, hogy Andris fia is ott van a versenyen…
35 évig azt csinálhatta, amit a legjobban szeretett és tudott…
Versenyzői pályafutása után, 1999-től a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) elnökévé választották. Ezt a tisztséget 2007-ig, majd 2008 decemberétől 2010-ig újra ezt a posztot töltötte be.
2000-től a Magyar Nemzeti Sportszövetség elnökségének a tagja volt. A legendás autóversenyző hosszan tartó súlyos betegség következtében 2016-ban, életének hetvenedik évében hunyt el.
Címlapkép:A Magyar Autósport Legendái Facebook csoport - Ferjáncz Attila - dr. Tandari János - Barum Rallye 1985.
_ _ _ _ _
InfoNógrád - SALGÓTARJÁNIAK ÉS NÓGRÁD VÁRMEGYEIEK KÖZÖSSÉGE 😃 HÍREK, KÖZÉLET, KÖZÉRZET, ÉRDEKESSÉGEK, KULTÚRA.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 22. 21:29, péntek | Helyi
Új lehetőségek a civil szervezetek számára Nógrád vármegyében
Videónkon teljes körű információkat adunk a mai Nógrád Vármegyei Civil Központban tartott 2024. év ötödik sajtóreggelijéről.
2024. November 18. 09:03, hétfő | Helyi
Az atombomba egyik atyja - Wigner Jenő története
Az egyetem után apja bőrgyárában kezdett dolgozni Wigner Jenő, az atombomba egyik atyja. 122 éve, 1902. november 17-én született Wigner Jenő Pál (Eugene Paul Wigner) Nobel-díjas magyar származású fizikus,
2024. November 16. 20:33, szombat | Helyi
Csernobil Magyarországon
Csernobil Magyarországon: titkolózás, hazudozás...
2024. November 16. 19:46, szombat | Helyi
Miért a Temu a világ leggonoszabb cége
Mielőtt kommentelsz olvasd el! Ez a videó nem bújtatott reklám a hazai kereskedők irányába, hanem a Temu problémáiról szól.