Hírek
2025. Január 11. 12:15, szombat |
Helyi
Forrás: termeszetjaro/Vörös Attila/web/zsuffa csaba
Zagyvarónai salakkúpok
Megosztó szépségű, de mindenképpen nagyon érdekes tájseb lapul Salgótarjántól keletre, Zagyvaróna környékén, a Pintértelep közvetlen közelében. A Salgótarjáni Erőmű szénégetésének meddőjét,
salakját halmozták itt fel két óriási salakhegybe az 1970-es években. A salakkúpok erózióját és élővilágát vizsgálva akár magunk is izgalmas felfedezéseket tehetünk.

Az erdőkkel, legelőkkel borított, várakkal, kilátópontokkal és magas hegycsúcsokkal tarkított, festői Medves-vidéket járva lépten-nyomon a múlt évszázad ipari örökségeibe futunk.

Elhagyott bányák, külszíni fejtések, csillepályák és kisvasutak maradványai emlékeztetnek egy pezsgőbb, de a természetet pusztító, azzal kicsit sem törődő időszakra.

Talán az egyik leglátványosabb ipari tájseb a Salgótarjántól 4 km-re keletre „növesztett" két salakkúp, amelyek anyagát a Salgótarjáni Erőmű szolgáltatta az 1970-es években.

Az ipari hulladék futószalagon érkezett Salgótarján felől, és fokozatosan épült fel két heggyé. A szállítórendszernek mára csak az egyik tartó betontalapzata maradt fenn a meddőhányók közvetlen közelében.

A kúpokat megmászni balesetveszélyes, és nehézfémtartalmuk miatt tapogatni sem ajánlott őket.
Erózió
A 70-80 méteres relatív magasságú, bizarr salakkúpok eredetileg szabályos, sima felszínű, csupasz meddőtömegek voltak, de a természet ereje már nagyon jól felismerhető rajtuk.

Az elmúlt ötven évben jelentős eróziós hatások adtak teljesen új formát a hegyeknek, a szukcessziós folyamatoknak hála pedig egyre több növény tud megtelepedni a barátságtalan környezetben.
A növényzettel együtt az állatok száma is növekvőben, első sorban gerinctelen csoportok: rovarok, pókok és csigák az első új lakói a természetbe visszasimuló kúpoknak.
A salakkúpok formálódásának meghatározó folyamatai a csuszamlások, a suvadások és a felárkolódás. Ezek a csapadék függvényében évente csak egy minimális hányadát mozgatják meg a meddő tömegének, hatásuk a kúp morfológiájára mégis rendkívüli.

A csuszamlások következtében az eredetileg szabályos kúpforma már inkább hasonlít a tanúhegyekére, nyakánál meredek öv alakult ki. A salakkúpok teteje hegyes, így akár a sulyom termésének egy-egy tüskéje is eszünkbe juthat róluk.
A párhuzamosan lefutó barázdák teszik a salakhányókat függőlegesen is tagolttá, és az elmúlt fél évszázadban már nagyon mély árkokat is mart beléjük a lezúduló eső.
A természet visszaveszi
A salakkúpok növényvilágát alaposabban vizsgálva látványos felfedezést tehetünk: északnyugati oldalukat sűrűbb növényzet borítja.
Ez annak köszönhető, hogy a területnek azon a felén, ahova a salakot hordták, eredetileg vízben gazdagabb élőhely terült el. Így, bár elsőre talán furcsa lehet, az északnyugati oldalon sűrű nádast találunk a salakkúpok lábánál.

A szukcessziós folyamatokban általában élen járnak a környékbeli gyomnövények, mohák és zúzmók, amelyek aztán egyre jobb tápányagszolgáltatást alakítanak ki az eredetileg igen mostoha környezetben.
Ma már a salakkúpok diverzitása magas, és fás szárú növények is lakják a kevésbé meredek falakat.
A flóra jellemző fajai közé tartozik a nád, a siskanád, a mocsári sás, a fehér fűz, a nagy csalán, a réti perje, a komló, a sédkender, a magas aranyvesszõ, a martilapu és a mezei aszat.
A fás szárúakat az erdei fenyő, a rezgőnyár, a nyír, a kecskefűz és a kocsánytalan tölgy képviselik, de az akác is jelen van. Elmaradhatatlan az egybibés galagonya és a fagyal, nagyobb magasságokban pedig a csigolyafűz vetette meg a gyökerét.
Nyitókép: Ötven éves tájseb: salakkúp Zagyvaróna határában
Fénykép: Vörös Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
Ezek érdekelhetnek még
2025. November 02. 12:55, vasárnap | Helyi
Bejrút 50: aki utoljára szállt le a katasztrófát szenvedett Malév Tu-154-essel (Ep. 349)
Mazalin Tibor, a Malév vezető fedélzeti mérnöke teljesítette az utolsó, Rómából érkező járatot azzal a Tu-154-essel, amely 1975. szeptember 29-én este Libanonba indult tovább, de a bejrúti repülőteret már nem érte el.
2025. November 02. 12:30, vasárnap | Helyi
NEM TUDTA, HOGY ILYEN ERŐS AZ AUTÓ... A LEGDRÁGÁBB AUTÓS BAKIK, AMIK TÉNYLEG SOKBA KERÜLTEK!
Összegyűjtöttem nektek, miért fontos, hogy a vezetéshez ész is társuljon, vagyis hoztam nektek néhány elrettentő példát arról,
2025. November 02. 12:20, vasárnap | Helyi
Miért Gyártják A Chipek 90%-Át Tajvanon
A könyvekben a második világháborút gyakran „a motorok háborújaként” emlegetik.
2025. November 02. 09:50, vasárnap | Helyi
VOLT EGYSZER EGY ÖBLÖSÜVEGGYÁR
Salgótarján nem csak a bányászatról, az Acélgyárról volt híres egykor, hanem az üvegiparáról is. Képek egy „elfeledett” szakmáról, melyről híres volt Salgótarján.
