Hírek
2014. Január 10. 15:00, péntek |
Helyi
Forrás: infonograd
Újraéleszthetik a fogaskerekű kisvasutat Salgótarjánban
Talán csak a helybeliek tartják számon, hogy a nógrádi megyeszékhelyen valaha fogaskerekű kisvasút is üzemelt.
Az átlagos olvasó ezt a közlekedési eszközt a Svábheggyel azonosítja, van, akinek még a tátrai, csorbatói fogas is eszébe jut – de hogy Észak-Magyarországon is üzemelt valaha ilyen, az kiesett az emlékezetből.
A salgótarjáni önkormányzat még 2009-ben nyújtott be pályázatot a Salgóbánya–Beszterce lakótelep közti, a régi nyomvonalon futó fogaskerekű megvalósítására. A kedvező elbírálás után 2010-ben a tanulmánytervet is elkészítették, ezek szerint a 4,7 kilométer hosszú, 760 milliméter nyomtávú vasútvonal a végállomások között két megállóval, elsődlegesen turisztikai célokat szolgálva épülhet meg, de a későbbiekben a menetrend szerinti személyszállítást is elképzelhetőnek tartják. Az engedélyezési eljárást a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál 2013. december 30-án indították el.
Salgótarjánban a vasgyár és a salgóbányai I. szénrakodó között a vasút 1881-ben indult meg, mintegy 5,8 kilométeres hosszban, 222 méteres szintkülönbséget leküzdve – ez tette szükségessé a fogasléces szakasz kiépítését is. Ezeken a részeken a pálya emelkedése 24,4 és 105,4 ezrelék között váltakozott. Az első gőzmozdonyt Ausztriából, a floridsdorfi gyárból szerezték be. 1932-ben a járműállomány két adhéziós, négy fogasüzemű mozdonyból, hat személykocsiból, és összesen 232 különböző teherkocsiból állt.
A második világháború után – hiába volt a nehézipar erőltetett fejlesztése – a vonal állapota a karbantartás hiánya miatt fokozatosan leromlott. A gazdasági tervek 1953-as felülvizsgálata következtében itt is visszaesett a forgalom, az ipari mennyiség helyett csupán válogatott illetményszenet fuvaroztak. Az amúgy igen népszerű személyszállításból sem élhetett meg a vasút, hivatalosan ugyanis nem volt közforgalmú, tehát menetjegyet sem árusítottak. Utoljára 1956 őszén, a forradalom előtt közlekedtek a vonatok, a pálya bontását 1957 júliusában kezdték el. A salgótarjáni fogaskerekű hetvenhét év üzem és bő fél évszázad tetszhalál után éledhet újra.
Forrás: iho.hu
Ezek érdekelhetnek még
2025. Március 16. 22:14, vasárnap | Helyi
Miről szól valójában a BRÜSSZELI Fegyverkezés?
Az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen meghirdette az EU újrafelfegyverzését, ReArm Europe néven. Első hallásra ez akár tetszetős is lehet, hiszen az Unió túl keveset költ védelemre.
2025. Március 15. 16:44, szombat | Helyi
A következő években a fizetését és a lakhatását is kivizsgálják
Agresszívan viselkedett Magyar Péter. A következő években a fizetését és a lakhatását is kivizsgálják - ezzel fenyegette meg Magyar Péter az M1 riporterét Strasbourgban.
2025. Március 14. 20:10, péntek | Helyi
1986. szeptember 19. - egy merész gondolatot követve néhány sportbarátommal Salgótarján Főterén megrendeztük az első Ugrógálát.
Az unikális helyszín, az emeletmagasságban röpködő rúdugrók, a csinos magasugrónők és az ugrásokat kísérő zene kíváncsi érdeklődők seregét vonzotta a térre.
2025. Március 14. 15:09, péntek | Helyi
VIDEÓKON A TELJES Bányászati Kiállítóhely, Bányamúzeum, Salgótarján
Salgótarjánban és környékén, szinte minden családi történethez kapcsolódik egy kis részlet a bányászat múltjából. Sorozatunkban bemutatjuk a Salgótarján- és környéki bányászat múltját.