Városlista
2025. január 15, szerda - Lóránt

Hírek

2022. December 14. 13:14, szerda | Belföld
Forrás: mti

Új burkolatfelújítási technikával kísérletezik a Magyar Közút

Új burkolatfelújítási technikával kísérletezik a Magyar Közút

Innovatív burkolatfelújítási technológiával kísérleteznek a Colas Út Zrt. szakemberei a Nógrád megyei 2106-os úton, Acsa és Erdőkürt között a Magyar Közút kísérleti út- és hídépítési programjának részeként; a fejlesztés széleskörű alkalmazhatóságáról ötéves tapasztalat után döntenek - tájékoztatta az MTI-t a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szerdán.

A program során a közútépítésben vagy fenntartásban korábban nem alkalmazott új építési anyagokat, technológiákat és eszközöket próbálnak ki minősített körülmények között. A jelenleg tesztelt technológiáktól hosszabb burkolati élettartamot, valamint kisebb üzemeltetési és karbantartási költséget remélnek a szakemberek.

A kísérleti program részeként egy 50 méteres, hagyományos technológiával megújult referenciaszakasz mellett háromféle új technikával újul meg három 100 méteres szakasz - ismertették a közleményben.

Az első 100 méteren a szakemberek egy olyan adalékot adtak a burkolat kopórétegébe, amely egy jelentősen drágább, módosított bitumen tulajdonságait képes produkálni, ennek köszönhetően főként a burkolat hidegviselkedési jellemzői javulnak.

A következő 100 méteres szakaszon a burkolat kopórétege alatti kötőrétegben egy természetes aszfalt tartalmú adalékot alkalmaztak, mellyel az aszfaltkeverék merevsége és ezáltal élettartama növelhető úgy, hogy a fáradási tulajdonságai nem romlanak, azaz várhatóan nem, vagy csak később jelennek meg rajta repedések.

A harmadik szakaszon egy itthon még nem használt aszfaltrácsot terítettek le, mely a burkolat alatti rétegekben keletkező repedések feltükröződését akadályozza meg, valamint a felülről érkező vizet nem engedi le a mélyebb rétegbe, így növelve a felújított burkolat élettartamát.

A Colas egyéni kísérletként emellett egy üvegszálas szenzort is elhelyezett a burkolaton, amellyel a különböző időszakokban, évszakokban lehet majd mérni a pályaszerkezetre nehezedő eltérő terhelés fokát.

A Magyar Közút hozzátette: a kivitelezést követően öt éven át mérnök és laborfelügyelet kíséri figyelemmel a fejlesztések meghatározott paramétereit és vizsgálja a közlekedési, fenntartói, környezetre gyakorolt hatásait. Az így gyűjtött fenntartói tapasztalatokat, minősített vizsgálatokat követően állapítják meg, hogy széleskörűen alkalmazható-e a fejlesztés.

Ezek érdekelhetnek még

2025. Január 15. 08:00, szerda | Belföld

NAV: kedvezményesen 1,8 milliót adhat a munkáltató a harmincöt évnél fiatalabb dolgozóinak lakhatásra

A munkáltató 2025. január 1-től évente 1,8 millió forinttal támogathatja a harmincöt év alatti dolgozóinak lakhatását. Így az alkalmazottjának a lakásbérleti díjához vagy a lakáscélú hitelének törlesztőrészletéhez járulhat hozz

2025. Január 15. 07:59, szerda | Belföld

Lantos Csaba: a napelemek felfutása elképesztő, jönnek az új pályázatok

Hamarosan több mint 300 milliárd forintra nőhet az áramtárolás hazai támogatása, az idén számos nagy tárolót adhatnak át - egyebek között erről nyilatkozott a Világgazdaságnak Lantos Csaba energiaügyi miniszter.

2025. Január 15. 07:58, szerda | Belföld

Megújul az ingatlan-nyilvántartás

A jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően január 15-én újabb fejezetéhez érkezett az ingatlan-nyilvántartás megújítása.

2025. Január 15. 07:55, szerda | Belföld

Megduplázza a kormány a családi adókedvezményt a jövő év elejéig

Két lépésben megduplázza a családi adókedvezményt a kormány 2026. január 1-ig - közölte a kulturális és innovációs miniszter kedden a közösségi oldalára feltett videóban.