Városlista

Hírek

2016. Május 09. 08:55, hétfő | Helyi

Petőfisek középkori sétái a Felvidéken

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által meghirdetett „Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek” című pályázaton 1109000 Ft támogatást nyertünk, így a salgótarjáni SÁI Petőfi Sándor Tagiskolájának 7. osztályos tanulói (30 fő) és pedagógusai (3 fő) 2016. április 27–29. között a Határtalanul!-pályázat keretében 3 napot töltöttek Szlovákiában.

A lévai várban kezdtük a kirándulásunkat, innen a bányavárosokba utaztunk. Körmöcbányán rövid sétát tettük a középkori várfal keretezte belvárosban. Váratlan meglepetésként ért minket a kiadós eső, bőrig is áztunk, így Besztercebányán már csak buszos túrát tettünk, de hála a hatalmas tudású idegenvezetőnknek mindent megtudtunk a Mátyás-házról, az Óratoronyról és a Thurzó-házról. Este a selmecbányai havazásban gyönyörködhettünk, érdekes volt ugyanannak a városnak mindkét arcát felfedezni mindössze 12 óra leforgása alatt: este szakadó hó, másnap reggel verőfényes napsütés. Szálláshelyünk 850 méteren helyezkedett el; hetedikeseink rettentően élvezték a késő tavaszi hógolyócsatát.

A 2. napon Selmecbánya már a szebbik arcát mutatta nekünk, így megcsodálhattuk iskolánk névadójának líceumát, a bányamúzeumban tanulhattunk egy keveset a bányászok életéről, mindennapjairól. Innen az osgyáni várkastély felé vettük az irányt. Majd tanulóink meglátogatták a Kármán József Alapiskola és Óvoda diákjait, ahol egy jó hangulatú focimeccsen a rendes játékidőben döntetlent játszottak losonci kortársaikkal, végül aranygóllal mégis a mi csapatunk nyert. Innen Fülek várába mentünk, ahol lenyűgöző panoráma fogadott minket: a végtelen repcemezők látványa mindenkit ámulatba ejtett. Rövid ebédszünet után Rimaszombaton Tompa Mihály szobrát koszorúztuk meg. Itt elszavaltuk a költő A gólyához című elégiáját. Innen Sajógömörre vezetett az utunk, hogy útközben feleleveníthessük a Mátyás királyhoz köthető történetet (Mátyás király Gömörben), amelynek tanulsága napjainkban is helytálló igazság: az urak soha nem fogják megérteni a szegények életét. A szállásunk Rozsnyón volt, a kollégiumi szobák elfoglalása előtt még egy rövid sétát tettük a város főterén.

Az utolsó napon a betléri Andrássy-kastély csodálatos kiállításában és parkjában gyönyörködhettünk. Az Andrássyak szolgálóikkal szemben tanúsított humánus szemléletének köszönhető, hogy ezek a műkincsek megmaradtak az utókornak. Az Alacsony-Tátrában túrázni is tudtunk, kiadós sétát tettünk a Stratená-kanyonban. Kristálytiszta hegyi patak, jó levegő, csodás táj, ritka növényfajok. Hazafelé rövid megállót tartottunk Krasznahorkán, ahol a vár belsejét a sajnálatos tűzeset utáni rekonstrukció miatt nem tudtuk megnézni, de kívülről is maradandó élményt nyújtott a látvány.

A pályázat keretein belül szerzett élmények és ismeretek az intézményi komplex humánképzés hatékonyságát maximálisan támogatták.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 15. 10:00, szerda | Helyi

Nyissa ki az ajtót! Rendőrség!

Hivatalos eljárást színlelve jutott be idős ismerőséhez az a 29 éves férfi, akit a bátonyterenyei nyomozók őrizetbe vettek.

2024. Május 15. 09:00, szerda | Helyi

Az A-vitamin csoport elnevezésének és táplálkozási ajánlásának átalakítását javasolják kutatók.

Az újonnan felfedezett A5-vitamin miatt az A-vitamin csoport új elnevezését és a táplálkozási ajánlások kiigazítását javasolja Bánáti Diána, az Szegedi Tudományegyetem (SZTE) professzora.

2024. Május 15. 08:21, szerda | Helyi

Robotsebészeti központot adtak át a Debreceni Egyetemen.

Az egyetemi fejlesztések újabb mérföldköveként robotasszisztált sebészeti rendszert helyeztek üzembe kedden a Debreceni Egyetem (DE) klinikai központjában.

2024. Május 15. 08:00, szerda | Helyi

Kissé szeles májusi idő.

Szinte mindenhol napos időre ébredhetünk, csupán néhol délkeleten fordulhat elő egy-egy gyenge futó zápor. Napközben a napos-gomolyfelhős idő mellett a Dunántúlon megnövekszik a fátyolfelhőzet is.