Hírek
2024. Július 05. 13:58, péntek |
Bulvár
Forrás: pestbuda/web/zsuffa csaba
Mit köszönhetünk Kandó Kálmánnak?
Kandó Kálmán, az indukciós motor fejlesztője, a villamosvasút egyik megteremtője. 155 éve, 1869 július 8-án, más forrás szerint július 10-én született.
Teljes nevén: egerfarmosi és sztregovai Kandó Kálmán.
A budapesti Műegyetemen gépészmérnöki oklevelet szerzett, mellette érdekelte a villamosság és az elektrotechnika. A diploma és a katonai szolgálat után Franciaországban dolgozott, a Tesla-féle indukciós motor tervezésével és fejlesztésével foglalkozott.
Ott elért sikereinek köszönhetően 1894-ben Mechwart András, a Ganz gyár akkori vezérigazgatója visszahívta Magyarországra, hogy megszervezze a háromfázisú indukciós motorok itthoni gyártását.
A tervezési folyamat során jött rá, hogy ezeket a motorokat a vasúti vontatásban is lehetne hasznosítani. 1907-től 1915-ig Olaszországban élt, első önálló fejlesztése az olasz vasúttársaság kérésére tervezett vasútvillamosítási rendszer volt.
Az I. világháború kitörésekor hazajött, és haláláig egy olyan gépet igyekezett kifejleszteni, amelynek segítségével a villamosított vasút az országos elektromos hálózatról működhetne.
Kandónak 1895 után összesen 69 megadott szabadalma volt. 1931-ben halt meg, másfél évvel találmánya, az első fázisváltós egységmozdony műszakrendőri próbája előtt.
Anyanyelvén kívül beszélt németül, franciául és olaszul. Kimagasló érdemeit több világrészben is elismerték. Hírneve már a század elején túlnőtt határainkon, és elismerése az idők folyamán csak erősödött. Az 1951-ben, Annacy-ben tartott nemzetközi konferencián a vasútvillamosítás kiváló szakértői egyöntetűen ismerték el Kandó úttörő munkásságát az 50 Hz-es vasút-villamosítási rendszer megteremtésében.
Kandó ragyogó képességeit elsősorban a villamos vontatás területén mutatta meg, de nem volt olyan műszaki kérdés, amelyhez ne tudott volna érdemben hozzászólni. Széles körű elméleti tudás, mindig eredeti elgondolások, kivételes matematikai készség és emlékezőtehetség jellemezte. Neve elválaszthatatlan a villamos vontatás történetétől, amelynek két fejezetét ő írta: a 3 kV háromfázisú és a 16 kV fázisváltós rendszer élete legjelentősebb alkotásai, amelyekkel korát messze megelőzve világviszonylatban is teljesen újszerű, merész és úttörő volt.
Napjainkban számos oktatási intézmény őrzi nevét és munkásságát az utókornak, egyik legjelentősebb felsőoktatási intézmény a Kandó Kálmán Villamosipari és Műszaki Főiskola Budapesten.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 27. 08:15, szerda | Bulvár
Magyar Nagydíj - Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
Időkapszulát helyeztek el a Forma-1-es Magyar Nagydíjnak otthont adó Hungaroring készülő új főépületének alapjában kedden.
2024. November 26. 08:03, kedd | Bulvár
A Ganxsta Zolee és a Kartel teljes tagsága színpadra áll januárban
Lory B csatlakozásával a teljes Kartel összeáll 2025. január 17-én a Ganxsta Zolee és a Kartel 30. születésnapi koncertjére a Papp László Budapest Sportarénában - közölte a szervező Live Nation hétfőn az MTI-vel.
2024. November 25. 08:04, hétfő | Bulvár
Csúnyán felborult a magyar autópályán - Videó
Sokáig tartott idén ősszel a jó idő, aztán hirtelen megérkezett a szél, eső majd a hó is. Ilyen időjárási körülmények óvatosabb vezetési stílust követelnek meg.
2024. November 22. 08:10, péntek | Bulvár
A Szabó Balázs Bandája új lemezével indul turnéra
Turnéra indul új lemezével a Szabó Balázs Bandája. A Keringés című stúdióalbumot egy tízállomásos koncertsorozaton népszerűsíti a zenekar, ennek második és kiemelt állomása november 30-án a fővárosi Dürer Kert.