Hírek
2024. Július 05. 13:58, péntek |
Bulvár
Forrás: pestbuda/web/zsuffa csaba
Mit köszönhetünk Kandó Kálmánnak?

Kandó Kálmán, az indukciós motor fejlesztője, a villamosvasút egyik megteremtője. 155 éve, 1869 július 8-án, más forrás szerint július 10-én született.
Teljes nevén: egerfarmosi és sztregovai Kandó Kálmán.
A budapesti Műegyetemen gépészmérnöki oklevelet szerzett, mellette érdekelte a villamosság és az elektrotechnika. A diploma és a katonai szolgálat után Franciaországban dolgozott, a Tesla-féle indukciós motor tervezésével és fejlesztésével foglalkozott.
Ott elért sikereinek köszönhetően 1894-ben Mechwart András, a Ganz gyár akkori vezérigazgatója visszahívta Magyarországra, hogy megszervezze a háromfázisú indukciós motorok itthoni gyártását.
A tervezési folyamat során jött rá, hogy ezeket a motorokat a vasúti vontatásban is lehetne hasznosítani. 1907-től 1915-ig Olaszországban élt, első önálló fejlesztése az olasz vasúttársaság kérésére tervezett vasútvillamosítási rendszer volt.
Az I. világháború kitörésekor hazajött, és haláláig egy olyan gépet igyekezett kifejleszteni, amelynek segítségével a villamosított vasút az országos elektromos hálózatról működhetne.
Kandónak 1895 után összesen 69 megadott szabadalma volt. 1931-ben halt meg, másfél évvel találmánya, az első fázisváltós egységmozdony műszakrendőri próbája előtt.
Anyanyelvén kívül beszélt németül, franciául és olaszul. Kimagasló érdemeit több világrészben is elismerték. Hírneve már a század elején túlnőtt határainkon, és elismerése az idők folyamán csak erősödött. Az 1951-ben, Annacy-ben tartott nemzetközi konferencián a vasútvillamosítás kiváló szakértői egyöntetűen ismerték el Kandó úttörő munkásságát az 50 Hz-es vasút-villamosítási rendszer megteremtésében.
Kandó ragyogó képességeit elsősorban a villamos vontatás területén mutatta meg, de nem volt olyan műszaki kérdés, amelyhez ne tudott volna érdemben hozzászólni. Széles körű elméleti tudás, mindig eredeti elgondolások, kivételes matematikai készség és emlékezőtehetség jellemezte. Neve elválaszthatatlan a villamos vontatás történetétől, amelynek két fejezetét ő írta: a 3 kV háromfázisú és a 16 kV fázisváltós rendszer élete legjelentősebb alkotásai, amelyekkel korát messze megelőzve világviszonylatban is teljesen újszerű, merész és úttörő volt.
Napjainkban számos oktatási intézmény őrzi nevét és munkásságát az utókornak, egyik legjelentősebb felsőoktatási intézmény a Kandó Kálmán Villamosipari és Műszaki Főiskola Budapesten.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Február 06. 07:49, csütörtök | Bulvár
KIM: 80 millió forintos támogatásból alkotóházként újul meg Gobbi Hilda villája
A Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) döntése alapján 80 millió forintos támogatásban részesül a Kárpát-medencei Művészeti Népfőiskola Alapítvány, hogy felújítsák Gobbi Hilda egykori visegrádi villáját.
2025. Február 05. 07:42, szerda | Bulvár
Méhkasnak álcáztak egy illegálisan épült apartmant Isztriában
Tulajdonosa méhkasnak álcázta illegálisan épült apartmanját az isztriai Umagban; Vigyázz, méhek! veszélyre figyelmeztető táblát tett ki, mindezt azzal a céllal, hogy elriassza a potenciális látogatókat vagy ellenőröket
2025. Február 04. 07:41, kedd | Bulvár
Negyven évbe tellett megfejteni egy kétezer éves szöveget Izraelben
Negyven évvel felfedezése után megfejtettek egy kétezer éves szöveget Izraelben új fényképészeti technológia és a mesterséges intelligencia segítségével.
2025. Február 02. 08:34, vasárnap | Bulvár
Franciaország állami intézetet hozott létre a mesterséges intelligencia ellenőrzésére
Franciaország létrehozta a mesterséges intelligencia felügyeletével foglalkozó állami intézetet, amelynek feladata az új technológiában rejlő lehetséges kockázatok előrejelzése - jelentette be a kormány.