Városlista
2024. július 16, kedd - Valter

Hírek

2024. Július 02. 06:45, kedd | Helyi
Forrás: ComputerTrends/tenyek/budflyer/web/zsuffa csaba

Itt az 5 reptéri technológiai trend, amelyre érdemes figyelni

Itt az 5 reptéri technológiai trend, amelyre érdemes figyelni

Világszerte folyamatosan fejlődnek az új technológiák, amelyek befolyásolják mindennapi életünket. Ezek a fejlett megoldások nemcsak a gondolkodásmódunkat vagy a munkánkat változtatják meg,

hanem a közlekedésünket is - és ez alól a repülőtéri technológia fejlődése sem kivétel.

Nap mint nap születnek új repülőtéri technológiák, amelyek rendre megkönnyítik az emberek utazását és közlekedését világszerte. Ezek a trendek gyakran eredményeznek konkrét fejlesztéseket az utasok számára, lehetővé téve a könnyebb és stresszmentesebb utazást.

Ebben a cikkben öt olyan repülőtéri technológiai trendről lesz szó, amelyekre érdemes odafigyelni, mert mind az utasok élményét, mind pedig a repülőtéri irányítást is javítják.

1. Automatizálás és robotika
A jövő repülőterén az automatizálás és a robotika döntő szerepet játszik a hatékonyság, a biztonság és az általános utasélmény javításában. Mind az automatizálás, mind a robotika egyre inkább elterjedt a modern repülőtereken, és olyan területeken jelenik meg, mint például:

Biztonsági átvizsgálás: A repülőterek automatizált biztonsági rendszereket alkalmaznak a hatékonyság növelése érdekében, miközben a biztonsági ellenőrzések során a magas színvonalat tartják fenn. Ide tartoznak a fejlett testszkennerek, amelyek csökkentik a fizikai motozás szükségességét, valamint az automatizált tálcák a biztonsági ellenőrzőpontokon.

Bejelentkezés és poggyászkiadás: A check-in és az automatizált poggyászkiadó pontok általánosan használt önkiszolgáló rendszerei fejlett technológiákat használnak az útlevelek beolvasására, a beszállókártyák nyomtatására és a poggyászok megjelölésére. Ez jelentősen csökkenti a várakozási időt és egyszerűsíti az utasfelvételi folyamatot.

Poggyászkezelés: A poggyászkezelésben olyan fejlett robotizált rendszereket alkalmaznak, amelyek a manuális kezelésnél gyorsabban és pontosabban képesek a csomagok szortírozására, be- és kirakodására, javítva ezzel a hatékonyságot és csökkentve a csomagok helytelen kezelésének vagy elvesztésének esélyét.

Tisztítás és fertőtlenítés: A repülőtereken elkezdtek robotokat bevetni a mosdók és a nyilvános területek tisztítására és fertőtlenítésére. Ezek a robotok - jellemzően UV-fényekkel vagy fertőtlenítő permetezőkkel felszerelve - képesek önállóan működni, biztosítva a következetes és alapos tisztítást.

Egyes repülőterek olyan útbaigazító robotokat is bevezettek, amelyek információt nyújtanak, az utasokat a kapukhoz irányítják, vagy akár a poggyászokat is elszállítják. Ezek a robotok különösen előnyösek a fogyatékkal élők számára, mivel további segítség igénybevétele nélkül támogatják ezeknek az utasoknak a repülőtéren való eligazodását.

2. Biometria és digitális személyazonosság
Repülőtéri technológiaként a folyamatosan fejlődő biometria hatalmas potenciállal rendelkezik a biztonságosabb, zökkenőmentesebb és érintkezésmentes utasélmény megteremtésében. A megoldás kényelmes, skálázható és költséghatékony, így a biometria olyan repülőtéri technológiai trend, amelyre érdemes odafigyelni.

A repülőterek biometrikus technológiájának legújabb fejlesztései a következők:

Arcfelismerés: A repülőterek egyre gyakrabban alkalmaznak arcfelismerő technológiát a személyazonosság ellenőrzésére az ellenőrző pontokon, például a bejelentkezésnél, a biztonsági ellenőrző pontokon és a beszállásnál. Ez a biometrikus technológia lehetővé teszi az utas arcvonásainak összehasonlítását az útlevélben vagy más személyazonosító dokumentumokban szereplő fényképpel.

Íriszfelismerés: Az íriszfelismerés legújabb fejlesztései gyorsabbá és megbízhatóbbá tették ezt a technológiát. Nagy pontossága és érintésmentes jellege miatt az íriszfelismerés egyre elterjedtebb a repülőtereken.

Biometrikus beszállókártyák: Egyes repülőterek és légitársaságok kísérleteznek biometrikus beszállókártyákkal. A Delta Air Lines például több amerikai repülőtéren külön csomagkiadó helyeket alakított ki a TSA PreCheck ügyfelek számára. A TSA PreCheck tagsággal rendelkező Delta SkyMiles tagok a Fly Delta alkalmazás segítségével leadhatják csomagjaikat, áthaladhatnak a biztonsági ellenőrzésen, és felszállhatnak a repülőgépre, kizárólag digitális személyazonosságukat használva.

Mobileszköz-integráció: Számos biometrikus rendszer ma már zökkenőmentesen működik a mobileszközökkel. Ez lehetővé teszi az utasok számára, hogy a biometrikus adataikat a telefonjukon tárolják, és a különböző ellenőrzési pontokon használják. Ez növeli a kényelmet és segíthet az utasok élményének racionalizálásában.

A COVID-19 világjárványt követően a repülőtéri terminálokon az arcmaszk viselésére vonatkozó előírás új kihívások elé állította a biometrikus technológia szállítóit. Jelenleg azonban új algoritmusokat fejlesztenek ki annak biztosítására, hogy az utasok a repülőtéri ellenőrzéseket a maszk levétele nélkül is elvégezhessék.

3. Érintésmentes technológia
A biometrikus technológia egyik nagy ígérete, hogy idővel teljesen érintésmentes élményt fog nyújtani az utasoknak. Egyes légitársaságok már most is frissítették fedélzeti szórakoztató rendszereiket, hogy érintésmentes élményt nyújtsanak az utasoknak, és ösztönözzék a "hozd a saját eszközödet" modellt. Az ehhez hasonló innovációk hozzájárulhatnak a fedélzeti higiénia, valamint az utasok kényelmének növeléséhez.

A repülőtéri kiskereskedelem jövőjét valószínűleg szintén az érintésmentes technológia fogja alakítani. A Dallas Love Field (DAL) és a Chicago Midway nemzetközi repülőtéren például többek között a Hudson Nonstop boltja is megtalálható. Az Amazon Just Walk Out technológiáját használva ezek az üzletek lehetővé teszik az utazók számára, hogy egy kézmozdulattal vagy a hitelkártyájukkal, illetve a "Tap to Pay" használatával belépjenek, kivegyék a keresett termékeket, és egyszerűen kisétáljanak az üzletből. Ezek az üzletek segítenek kiküszöbölni a pénztári sorban állást a gyors, zökkenőmentes vásárlási élmény érdekében.

4. Virtuális sorban állás
Az érintés nélküli technológiához kapcsolódva a virtuális sorban állás egyre népszerűbb repülőtéri technológia, amely forradalmasítja a sorban állás módját a repülőtereken is. A technológia segítségével a virtuális sorban állás úgy kezeli az utasok igényeit, hogy virtuális sort vagy teret hoz létre az utasok számára.

A virtuális sorban állás a megoldástól függően többféle módon is kezelhető, többek között:

- Alkalmazáson keresztül
- Telefonon keresztül
- E-mailen keresztül
- A légitársaság weboldalán keresztül
- SMS-ben

A technológia lehetővé teszi az utasok számára, hogy előre foglaljanak helyet a virtuális sorban - a résidőket (slot) általában 15 perces időközönként kínálják.

A virtuális résidő lefoglalásakor az utas e-mailben visszaigazolást és egy QR-kódot kap. Az utas ezután a QR-kódot használhatja a résidejének érvényesítésére az érintkezési ponton, és így átengedhetik a kijelölt sávon vagy ellenőrzőponton. Ez lehetővé teszi a repülőterek számára, hogy csökkentsék a várakozási időt és javítsák az utasok elégedettségét az utazás során.

5. Repülőtéri irányítási szoftver
Az elmúlt években a repülőtéri műveletek jelentős változásokon mentek keresztül. Ezek a fejlemények új követelményeket támasztanak a repülőtéri technológiával szemben, hogy a műveletek minden nap zökkenőmentesen és optimálisan működjenek. Itt jönnek a képbe a repülőtér-irányítási szoftverek.

A repülőtéri irányítási rendszer egy speciális digitális platform, amelyet arra terveztek, hogy automatizálja és racionalizálja az olyan alapvető repülőtéri műveleteket, mint a check-in, a poggyászkezelés, a biztonság, a stand & gate és a bevándorlás. A megfelelő szoftverrel a repülőtéri elemzők és üzemeltetők felhasználhatják az utasforgalomra, a poggyászforgalomra, a repülőgépek mozgására és sok másra vonatkozó adatokat, hogy javítsák az alapvető érintkezési pontokat a repülőtér egész területén.

A modern repülőterek működésének optimalizálásához azonban nem elég egy repülőtér-irányítási szoftver bevezetése. Ahhoz, hogy a repülőterek a legtöbbet hozhassák ki ebből a megoldásból, az alapvető műveleteiket többé nem végezhetik silókban: össze kell őket kapcsolni.

A Copenhagen Optimization fejlesztése, a Better Airport például egy felhőalapú repülőtér-irányítási SaaS-platform, amely mérettől függetlenül minden repülőtér számára egyszerűbb módot biztosít az alapvető műveletek működtetésére.

Átfogó működési platformként a rendszer lehetővé teszi, hogy mindenki, akivel együttműködő terület - belső és külső munkatársak egyaránt -, könnyedén hozzáférhessen az összes funkcióhoz és használhassa azokat.

A Better Airport továbbá felhasználja az összes olyan adatpontot, amelyhez a repülőtér hozzáfér - beleértve a fent említett repülőtéri technológiák által gyűjtött adatokat is. A gépi tanulás révén a Better Airport lehetővé teszi a repülőtér számára, hogy a rendelkezésre álló adatokból a lehető legtöbb értéket hozza ki. Ez lehetővé teszi a műveletek jobb irányítását, az előrejelzéstől és a tervezéstől kezdve az üzemnapon át a valós idejű kiigazításokig.

A repülőtér-optimalizálás hét alapmodulját tartalmazó Better Airport lehetővé teszi a repülőterek számára, hogy a modulok kombinálásával olyan megoldást hozzanak létre, amely tökéletesen megfelel az egyes repülőterek egyedi igényeinek. Minden modul összekapcsolható, ami megkönnyíti az utas-, poggyász- és repülőgép-áramlás előrejelzését, megértését és tervezését a repülőtér egész területén. Ezt a munkamódszert Connected Operationsnek nevezik.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Július 16. 10:58, kedd | Helyi

A LEGJOBB ÖT TV bemondó - Ön melyiküket kedvelte a legjobban?

5 magyar TV bemondó, akiket szívesen látnánk ma is a képernyőn. Ma már nincsenek tv bemondók, legalábbis a szó klasszikus értelmében. A televíziózás hőskorából hoztunk 5 legendát,

2024. Július 16. 09:19, kedd | Helyi

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását.

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg - közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft.

2024. Július 16. 09:00, kedd | Helyi

A Hold és az Antares együttállása lesz látható szerda este az égbolton.

Szabad szemmel is látható lesz Hold és az Antares csillag együttállása szerda este tíz órától az égbolton - tájékoztatta a Svábhegyi Csillagvizsgáló.

2024. Július 16. 08:39, kedd | Helyi

Rétvári Bence: jól indult a járóbeteg-időpontfoglalás az Egészségablak alkalmazásban.

Az indulás óta napi csaknem ötszáz időpontot foglaltak a betegek az Egészségablak mobilalkalmazással a járóbeteg-szakrendelőkben.