Városlista
2024. július 26, péntek - Anna, Anikó

Hírek

2013. Április 15. 12:59, hétfő | Belföld
Forrás: MTI

Havazás - Ombudsman: hiányos volt a felkészítés, a riasztás és a tájékoztatás

Havazás - Ombudsman: hiányos volt a felkészítés, a riasztás és a tájékoztatás

Az ombudsman szerint számos hiányosság volt a lakosság felkészítésében, riasztásában és tájékoztatásában, valamint a kommunikációban a márciusi rendkívüli hóhelyzet idején, ugyanakkor a mentésben érintett szervek - az önkéntes mentőcsapatokkal, valamint a civilekkel együtt - maximálisan kihasználták személyi- és eszközállományukat.

Az Alapvető Jogok Biztosa Hivatalának hétfőn az MTI-hez eljuttatott közleménye szerint Szabó Máté felkérte Pintér Sándor belügyminisztert, hogy tekintse át az egyes beavatkozó szervek kárhelyi és bevetésirányítási kommunikációjának tapasztalatait.
Kezdeményezte Bakondi Györgynél, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság főigazgatójánál, tekintse át a lakosságriasztási rendszer hatékonyságát, valamint fektessen nagyobb hangsúlyt arra, hogy felkészítsék a lakosságot a rendkívüli időjárási körülmények miatt kialakuló katasztrófahelyzetekre.
"Elégtelen volt a hivatásos szervek előzetes figyelemfelhívása és a lakosság tájékoztatása az események közben" - fogalmazott az ombudsmani közlemény. A hagyományos médiafelületeken nem volt elég gyors az információáramlás. Szabó Máté egyúttal arra is felhívta a figyelmet, hogy új kommunikációs csatornák megfelelő használata, a közösségi oldalak - mint a Facebook, a Twitter, a blogok, az okostelefonra letölthető alkalmazások – használata legalább részben segített volna a krízis megelőzésében, illetve következményeinek mérséklésében, "végső soron az állampolgárok nagyobb csoportjának alapvető jogaival összefüggő visszásságok megelőzésében".
A biztos szerint a hivatásos állományú szervek (Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, Országos Rendőr-főkapitányság) belső kommunikációjában számos fennakadás volt, ami megnehezítette a mentés összehangolt irányítását.
A közlekedési fennakadásokkal kapcsolatban Szabó Máté a jelentésében kiemelte, hogy az M1-es autópályán a fennakadások mérsékelhetők lettek volna, ha az Állami Autópálya Kezelő Zrt. a felhajtóknál, illetve a pálya mentén lévő táblákon megfelelően tájékoztatta volna az autósokat az út járhatatlanságáról. Ugyanakkor rögzítette azt is, hogy a mentési munkálatokat nagymértékben megnehezítette, hogy az autósok nem alakították ki a KRESZ-ben ilyen helyzetekre előírt mentősávokat.
Az ombudsman úgy véli, a hóhelyzet napjaiban a MÁV utastájékoztatása nem volt megfelelő, továbbá nem volt felkészülve a fennakadások miatti késésekre, és arra, hogy az utasok ivóvíz- és élelmiszerellátásáról, valamint a jegyek visszaváltásáról gondoskodjon.
Mindezek nyomán Szabó Máté azzal is megkereste a belügyminisztert, hogy Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszterrel együtt vizsgálja meg a gyorsforgalmi úthálózat mellett védelmi rendeltetésű erdők telepítését, a nemzeti fejlesztési miniszter ezen felül dolgozza ki kombinált (vasúti és közúti) áruszállítás lehetőségét.
Az alapvető jogok biztosa a belügyminisztertől azt is kérte: vizsgálja meg, hogy az alárendeltségében működő szervezetek a kríziskommunikációs tevékenységükbe miként tudnak bevonni közösségi médiakommunikációban jártas önkéntes szervezeteket és embereket - olvasható az ombudsmani közleményben.
Március 14-én az országban többfelé kezdődött intenzív havazás. A viharos erejű szél miatt kialakult hófúvás számos utat - köztük autópályát is - járhatatlanná tett. Több mint 14 ezren rekedtek az utakon, több mint 318 ezer háztartásban az áram-, több mint 89 ezer háztartásban a vízszolgáltatásban voltak kimaradások.
A Belügyminisztérium a márciusi rendkívüli hóhelyzet kezeléséről egy hat és fél oldalas jelentésben foglalta össze a történteket, s a tapasztalatokat. Erről Pintér Sándor múlt kedden az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottsága előtt számolt be.
A meghallgatáson Pintér Sándor későbbre, írásban ígért arra a kérdésre választ, hogy működött-e a katasztrófavédelem Marathon Terra elnevezésű infokommunikációs rendszere. Hozzátette: nem tudja, milyen úton terjedt az információ, de azzal nem volt probléma, az utasításokat végrehajtották. A belügyminiszter arról is beszámolt, hogy egy felmérés szerint akik a saját bőrükön érezték, tapasztalták a nehézségeket, azok jónak vagy kiválónak ítélték meg a mentésben részt vevők tevékenységét.

Címkék: Jog-ombudsman

Ezek érdekelhetnek még

2024. Július 26. 09:28, péntek | Belföld

Két üstököst fedezett fel egy magyar csillagász júliusban

Júliusban két új üstököst is felfedezett Sárneczky Krisztián kutatásvezető csillagász, a HUN-REN Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont Piszkéstetői Obszervatóriumában.

2024. Július 26. 09:27, péntek | Belföld

Befejeződött a nyári aratás

Budapest, 2024. július 25., csütörtök (MTI) - Néhány kisebb terület kivételével július 24-ig véget ért a nyári aratás, amelyet érdemben hátráltató körülmény idén nem befolyásolt.

2024. Július 26. 07:45, péntek | Belföld

Német dízelmozdonyokat bérel a MÁV-Volán-csoport

A MÁV-Volán-csoport egy svéd lízingcégtől bérel dízelmozdonyokat, az első német Henschel dízelmozdony még júliusban megérkezik, és az év végéig további 14 vontatójármű állhat forgalomba

2024. Július 25. 07:44, csütörtök | Belföld

KSH: a bruttó átlagkereset 652 ezer forint volt 2024. májusban

Idén májusban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 652 000 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 448 700 forint volt.