Városlista
2024. november 28, csütörtök - Stefánia

Hírek

2024. Június 20. 07:58, csütörtök | Bulvár
Forrás: mfor/D.J./Magyar Suzuki Zrt/novekedes/web/zsuffa csaba

Hamarosan az új, benzines autókba már be se ülhetünk

Hamarosan az új, benzines autókba már be se ülhetünk

Alaposan feladták a leckét a járműgyártóknak. Lehet, hogy 2035-ben 15-17 millió e-autó kéne kiguruljon az EU üzemeiből.

Nem tudni biztosan, hogy lesz-e elég a gyártáshoz szükséges erőforrásokból, pláne úgy, hogy ezeknek egy jó része eleve Afrikából és Kínából jön be Európába

- mondta el Krisztián Róbert, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese.

Jelenleg úgy áll, hogy 2035-ig az Unióban be kell szüntetni az új dízel- és benzinüzemű autók értékesítését. Hallani olyan véleményeket, melyek szerint ez a határidő tarthatatlan. Ön hogy látja ezt a kérdést?

Ha csak műszaki oldalról nézem akkor a határidő tartható. Az üzemek 11 éven belül át tudnak állni arra, hogy csak elektromos autókat gyártsanak. A nagy kérdés az, hogy ezt a váltást miként fogadja a piac. Tényleg hajlandó mindenki 2035-től csak elektromos autókat vásárolni? Itt már van rizikó. Mert ha sokan inkább maradnak a régi benzines autójuknál az nem csak rosszat tesz a környezetnek,

de mellette kitolja majd az átlagos járművek életkorát is.

Ahhoz, hogy az elektromos autók el tudjanak terjedni meg kell nyerni az emberek bizalmát.

Kin múlik ez elsősorban?

Ez egy többszereplős történet. Az autógyártóknak nyilván felelőssége, hogy olyan elektromos modelleket gyártsanak, amelyek megfelelnek a vásárlói igényeknek. A remények szerint csökkentve a költségeket idővel olyan elektromos autókkal tudunk megjelenni, amelyek az ár terén hasonló szinten mozognak, mint egy hibrid autó.

De ez önmagában még nem elég. Emellett megfelelő töltési infrastruktúrára is szükség van. Ez viszont már nem a jármű-gyártókon múlik. A töltő-hálózatok kiépítése az EU-nak, a kormányoknak, illetve az ezzel foglalkozó magáncégeknek a feladata.

Ráadásul úgy vélem, hogy a szabály- és törvényalkotóknak is tenniük kell azért, hogy növeljék az emberek tudatosságát. Nem elég az autógyártókat presszionálni, hogy készítsenek elektromos modelleket.

A vásárlókat is fel kell világosítani, hogy miért lehet nekik jó, ha ilyen kocsikat vásárolnak.

Mindehhez hozzáteszem: jelenleg senki nem tudja garantálni, hogy a teljes elektromos átálláshoz meglesznek a szükséges alapanyagok. Ma egy átlagos elektromos autóban 500 kilogramm akkumulátor van. Lehet, hogy 2035-ben 15-17 millió e-autó kéne kiguruljon az EU üzemeiből. Nem tudni biztosan, hogy lesz-e elég a gyártáshoz szükséges erőforrásokból, pláne úgy, hogy ezeknek egy jó része eleve Afrikából és Kínából jön be Európába.

Mennyire lehet abban bízni, hogy a 2035-ös határidő még változni fog?

Az biztos, hogy az autóipar Európában elkötelezett az elektrifikáció irányába. Szerintem nincs autógyártó ma a kontinensen, amely ellenkezik. Készek vagyunk áttérni, emiatt rengeteg beruházást viszünk végbe. A K+F költéseink nagy része is ebbe a területbe folyik be.

Tényleg csak az a kérdés, hogy az átállásra 2035-ben a piac kész lesz-e. De az irány egyértelmű.

Tavaly még Magyarországon zsugorodott az új autópiac. Idén milyen évre számítanak?

Az első négy hónapban már emelkedésnek indult a magyar piac. Az idei évben összességében egy egyszámjegyű növekedésre számítunk. Mivel a reálbérek elkezdtek emelkedni, a vásárlói bizalom is nőtt.

Jobban belemernek vágni az emberek egy-egy nagyobb beruházásba, például egy autóvételbe is.

A Magyar Suzukinál idén azt a 75 millió eurót, amelyet a beruházásokra költenek el, elsősorban milyen területekre fogják fordítani?

Egyrészt továbbra is folytatjuk a dekarbonizációt. Ahol tudjuk kiváltjuk a gázfogyasztásunkat. Amellett, hogy igyekszünk átállni hőszivattyús rendszerekre, tovább elemezzük, hogy miként tudjuk bővíteni a napelemparkunkat. A tetőink már le vannak fedve, úgyhogy ha lesz egy következő fázis az már más megoldást igényel.

Vizsgáljuk a lehetőségeinket.
A másik fontos terület: az automatizáció és a robotizáció, nem csak a gyártás, hanem az ellenőrzések terén is, hisz így tudjuk garantálni a stabil minőséget. Felkészülünk arra az időszakra, amikor az említett területeken már mesterséges intelligenciát (MI) fogunk használni. Az MI-nak adat kell, ahhoz pedig, hogy minél több adat keletkezzen automatizált rendszerekre van szükség.

Ezek érdekelhetnek még

2024. November 27. 08:15, szerda | Bulvár

Magyar Nagydíj - Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában

Időkapszulát helyeztek el a Forma-1-es Magyar Nagydíjnak otthont adó Hungaroring készülő új főépületének alapjában kedden.

2024. November 26. 08:03, kedd | Bulvár

A Ganxsta Zolee és a Kartel teljes tagsága színpadra áll januárban

Lory B csatlakozásával a teljes Kartel összeáll 2025. január 17-én a Ganxsta Zolee és a Kartel 30. születésnapi koncertjére a Papp László Budapest Sportarénában - közölte a szervező Live Nation hétfőn az MTI-vel.

2024. November 25. 08:04, hétfő | Bulvár

Csúnyán felborult a magyar autópályán - Videó

Sokáig tartott idén ősszel a jó idő, aztán hirtelen megérkezett a szél, eső majd a hó is. Ilyen időjárási körülmények óvatosabb vezetési stílust követelnek meg.

2024. November 22. 08:10, péntek | Bulvár

A Szabó Balázs Bandája új lemezével indul turnéra

Turnéra indul új lemezével a Szabó Balázs Bandája. A Keringés című stúdióalbumot egy tízállomásos koncertsorozaton népszerűsíti a zenekar, ennek második és kiemelt állomása november 30-án a fővárosi Dürer Kert.