Városlista
2024. november 2, szombat - Achilles

Hírek

2024. Május 12. 08:26, vasárnap | Belföld
Forrás: P.I./tudas/web/zsuffa csaba

Éjszakai vezetés – az okos karkötő nem enged elaludni

Éjszakai vezetés – az okos karkötő nem enged elaludni

Személyre szabott módon figyeli és hívja fel a fáradó gépkocsivezetők figyelmét egy új technológia, amely egy uniós kutatás eredménye, amint arról a Horizon, az EU kutatási és innovációs magazinja hírt adott.

A súlyos közúti balesetek 15-20 százalékáért a sofőrök fáradtsága a felelős – állapította meg az Európai Közúti Biztonsági Megfigyelőközpont 2021-es jelentésében.

S mivel az Európai Bizottság szerint 2023-ban mintegy 20 400 ember vesztette életét közúti balesetben az Unióban, a fáradtság akár évi több mint kétezer ember halálát is okozhatja.
Bár ez a szám 1 százalékos csökkenést jelent 2022-hez képest, a Bizottság szerint túl kevés tagország van azon az úton, hogy elérje a közúti balesetek halálos áldozatainak 2030-ig történő felére csökkentésére vonatkozó célkitűzést.

Az autó szoftverébe integrálják a technológiát

A FITDRIVE egyike azoknak az uniós projekteknek, amelyek a közúti balesetek halálos áldozatainak számának csökkentésére keresnek módot Európában. A kutatók úgy vélik, hogy megfelelő módszerekkel az embereket rá lehet venni a biztonságosabb vezetésre.
Ezért olyan fejlett technológiákat dolgoznak ki, amelyekkel a volán mögött ülőknél a fáradtság és a kiszámíthatatlan viselkedés korai jelei felismerhetők.
Ehhez először egy olyan elektronikus eszközt fejlesztettek ki, amely képes ellenőrizni az emberek vezetési teljesítményét.

A spanyolországi ITCL technológiai központ által vezetett projekt kutatói az autó szoftverébe integrált technológiát fejlesztenek, amely személyre szabott figyelmeztetéseket küld a fáradó járművezetőknek.

A készülék figyeli a járművezető fiziológiai állapotát, s jelzi, mikor válik a sofőr alkalmatlanná a vezetésre. Bár a már most is létező technológia képes figyelmeztetést küldeni, ha valaki letér a sávról vagy szabálytalanul vezet, ez többnyire egy sok korszerű autóba beépített fedélzeti szoftver, amelyet nagyszámú önkéntesen végzett teszteken alapulva dolgoztak ki, de nem az egyes járművezetőkre szabnak. S mivel mindenkinek más a vezetési stílusa, ezek a módszerek nem mindig elég pontosak.

Az agyhullámokat is figyeli

A kutatás előtt pontosan ezzel kezdődött a kihívás: tudni kell, hogy az egyes járművezetők pontosan mikor fáradnak el. A FITDRIVE csapata önkéntesek csoportjain végzett tesztekkel gyűjtötte ezeket az adatokat.

Az önkéntesek eddig egy autószimulátort vezettek, valamint különböző időjárási körülmények között zárt pályákon száguldoztak Olaszországban és Spanyolországban. Ezekre a tesztekre 2023-ban került sor. A projekt jövő évi lezárulása előtt azonban a tervek szerint Írországban, Olaszországban és Spanyolországban valós teszteket is végeznek.

Az első két tesztsorozat során gyűjtött információk a sofőrök arcát figyelő kamerákból és az agyhullámokat érzékelő fejhallgatókból származnak. Az adatok egy olyan algoritmusba kerülnek, amely egy elektronikus karkötővel kombinálva képes érzékelni, ha a járművezető fáradni kezd.
A karkötő olyan fáradtságra utaló értékeket figyel, mint a pulzusszám, a karok mozgási mintái és az izzadás. Az algoritmus pedig a vizsgálatok során folyamatosan tanul és alkalmazkodik az egyes járművezetőkhöz.

A rendszer az adatok folyamatos gyűjtésével finomhangolja önmagát, hogy képet alkothasson az egyes járművezetőkről, és felmérhesse a kockázatokat egy adott vezetés során. Ily módon képes felismerni a fáradtság egyéni jeleit – például amikor egy sofőr megérinti a tarkóját, ami gyakran a fáradtságra utal.

Ez a nagy különbség a meglévő rendszerekhez képest, amelyek a fáradtságot észlelik. Ez a rendszer ugyanis minden egyes járművezetőhöz testre szabja magát.

A FITDRIVE technológia még az önvezető autókban is hasznos lehet, amelyekben az utasoknak szükség esetén készen kell állniuk arra, hogy akár átvegyék az irányítást. Ehhez a járműben ülőnek a kulcsfontosságú pillanatokban ébernek kell lennie, nem pedig aludnia vagy olvasnia. A FITDRIVE-hoz hasonló rendszer ezért az önvezető autókban is hasznos lehet, hogy felügyelje a benn ülő embereket, és biztosítsa, hogy elég éberek legyenek az esetleges beavatkozáshoz.

Hangjelzés a fáradó kamionosoknak

Egy másik uniós finanszírozású projekt a nehéz tehergépjárművek vezetőire fókuszál, hogy éberek maradjanak a volán mögött. Az i-DREAMS nevű négyéves kutatás tavaly zárult le, és olyan módszert dolgozott ki, amellyel a teherautó-sofőrök értesíthetők, ha nem biztonságos módon kezdenek el vezetni. Ez azért is fontos, mert 2020-ban a nehéz tehergépjárművek okozták az EU-ban az összes közúti haláleset 14 százalékát.

A projekt során, melyben 13 partner vett részt nyolc országból, köztük Ausztriából, Belgiumból, Görögországból, Hollandiából és Szlovéniából, öt helyszínein 600 járművezetővel végeztek vizsgálatokat.
A járművek, a sofőr és a környezet adatainak felhasználásával a kutatók statisztikai mérőszámot készítettek arról, hogy a járművezető mikor volt ura a helyzetnek, és amennyiben nem, akkor egy okostelefonos alkalmazáson keresztül hangjelzést küldtek az illetőnek.
Ha például egy kaminonos túl közel hajtott az előtte haladó járműhöz, különösen, ha az út nedves volt, a rendszer jelzést küldött neki. A projekt során a tesztvezetők pontokat kaptak aszerint, hogy mennyire jól vezettek.

A hangjelzések hatására javult a tesztvezetők vezetési minősége, s ennek hatására néhány vállalkozás máris használni kezdte a rendszert. Mivel egyes fuvarozó cégek, különösen azok, amelyeknél átlagosnál magasabb a baleseti arány, kevésbé jutnak megfizethető biztosításhoz, ezért többen szeretnének csatlakozni, hiszen amennyiben minden sofőrjük használja az i-DREAMS alkalmazást, könnyebben köthetnek előnyösebb biztosítást.

Az autógyártók a jövőben arra is használhatják ezt a technológiát, hogy ellenőrizzék, a sebességtartó automatát használó járművezetők különösen veszélyes körülmények között valóban figyelnek-e.

(Képek forrása:blikk/volvotrucks/kaposvarmost)

Adjuk a híreket - SALGÓTARJÁNIAK ÉS NÓGRÁD VÁRMEGYEIEK KÖZÖSSÉGE.

hírek és események / kikapcsolódás és szórakozás / érdekességek és közélet / ismeretterjesztés és kultúra / sport és autós magazin mellékletek

InfoNógrád híroldal csoport
https://www.facebook.com/groups/infonograd
HÍROLDAL:
https://www.infonograd.hu
SPORTHÍREK:
https://www.facebook.com/groups/infongrad.sporthirek
AUTÓSOK SALGÓTARJÁNBAN:
https://www.facebook.com/groups/autosok.salgotarjanban
TikTok:
https://www.tiktok.com/@infonograd
Threads:
https://www.threads.net/@infonograd_hiroldal
Insta:
https://www.instagram.com/infonograd_hiroldal

Ezek érdekelhetnek még

2024. November 01. 07:49, péntek | Belföld

Nagy Márton: külső tényezők húzzák vissza a magyar gazdaságot

A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől függő szektorok teljesítménye pozitív, a magyar gazdaságot külső tényezők, elsősorban a német járműipar visszaesése miatt érik sokkok

2024. November 01. 07:46, péntek | Belföld

Orbán Viktor: Magyarország egy konzervatív sziget az európai liberális óceánban

Magyarország az Európai Unió (EU) számos más tagállamával szemben nem engedte be az idegen kultúrához tartozó embereket, családbarát politikát folytat és egy konzervatív sziget az európai \"liberális óceánban\"

2024. Október 31. 07:58, csütörtök | Belföld

Szalay-Bobrovniczky Kristóf: temetőben járva gyújtsanak gyertyát katonaelődeink emlékhelyénél is!

A honvédelmi miniszter a Facebook-oldalán közzétett videóban kért mindenkit, csatlakozzon a kezdeményezéséhez: temetőben járva gyújtsanak gyertyát katonaelődeink emlékhelyénél is.